Is de content gecreëerd, gecureerd of gekopieerd?

Blog
Opinie
Jody Koehler
30-08-2011

In de afgelopen 2 á 3 jaar heeft het vak Public Relations in Nederland een stevige ontwikkeling doorgemaakt. Ook op het gebied van online kennisdeling. Hield menig PR bureau of éénpitter in het verleden kennis en kunde voor zichzelf, anno 2011 deelt de PR community steeds meer met elkaar. Over het vak, onszelf of onze klanten. Als PR blogger vind ik dat werkelijk fantastisch. Was ons PR blog anderhalf jaar geleden nog één van de weinige PR blogs in Nederland, nu is goede content over PR (en communicatie) op tientallen plekken online te vinden. Een geweldige trend. Maar... er is één hele grote 'maar'.

Content Copycat
Als PR blogger, voor o.a. ook PR Daily, lees ik online heel veel over het PR vak. Op zowel nationaal als internationaal niveau. Het is geweldig om te zien dat informatie, vanuit bijvoorbeeld de VS of UK, ook het Nederlandse publiek weet te vinden. Via social media als Twitter en LinkedIn, sites als PowerPR en blogs van bureaus of ZZP'ers. Maar sinds kort stel ik mijzelf bij het lezen van al deze content een vraag. Gaat het hier om een content creator, contentcurator of een content copycat? Ik vind dat persoonlijk erg belangrijk. Als lezer wil ik namelijk weten of de informatie is gecreëerd, gecureerd of gekopieerd? En die filter moet ik zelf optuigen. Laat ik het verschil in afzender even heel kort uitleggen.

- Een content creator maakt de inhoud zelf.

- Een content curator selecteert, beoordeelt, verrijkt en deelt de content.

- Een content copycat is een jatmoos.

Copy en paste
Zo simpel is het. Steeds vaker zie ik een post waarbij iemand letterlijk passages over heeft genomen vanuit een andere (internationale) bron. Zonder enige vermelding. Of een volledig artikel naarhet Nederlands heeft vertaald. Zonder persoonlijke toevoeging. Laat ik ook die trend even kort voor je samenvatten: plagiaat. Je ziet het online steeds vaker als 'strategie' ingezet worden: een blog trekt relevante content uit diverse bronnen bij elkaaren profileert zich zo als autoriteit op dat gebied. Geen oorspronkelijke gedachte, geen persoonlijke aanvulling en geen waardevolle verrijking. Het is copy en paste.

Ik snap de verleiding ergens wel, want dagelijks of wekelijks nieuwe content maken kan erg lastig zijn. En inspiratie en kopieergedrag liggen zo nu en dan dicht bij elkaar. Maar het is en blijft, in mijn ogen, fout. Is jouw content ooit ongevraagd misbruikt? Zie jij deze beweging ook online? Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen of gedachten hierover zijn. Mij houdt het, ook als schrijver van de blogpost 'Dubbelcheck de PR, marketing of social media expert', erg bezig.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief