Is PR-Manager een over- of juist onderschatte baan?

Blog
Opinie
Jos Govaart
30-09-2013


Pr-managers hebben de op 3-na meest overschatte baan van de wereld, zo bleek onlangs uit onderzoek. De baan is erg gewild maar op het moment dat je de baan hebt blijkt het allemaal vies tegen te vallen. De druk is hoog en de verdiensten vallen nogal tegen. Daar komt nog bij dat er ook extreem veel concurrentie is voor deze baan. Met precies dezelfde argumenten zou je ook kunnen betogen dat de baan van een PR-manager juist onderschat is.

Als PR-manager ben je voortdurend aan het balanceren. Dat begint al met je werk-privésituatie.  PR manager ben je niet van negen tot vijf en van maandag tot en met vrijdag. Continu ben je aan het nadenken over kansen, media aan het volgen voor mogelijke inhakers. Hét idee komt natuurlijk nooit op wanneer je achter je bureau zit maar net op het moment dat je je kinderen op bed legt, onder de douche staat of op het sportveld of in de kroeg staat. En dan niks doen is geen optie. Bellen, schrijven, brainstormen, actief zijn op social networks. Het hoort er op de meest gekke momenten allemaal bij.

Balanceren doen we ook binnen onze functie. In de eerste plaats werken we in opdracht van onze klanten. Zij betalen uiteindelijk ons salaris dus zij hebben een zekere mate van macht en een grote mate van invloed. Aan de andere kant moeten wij ook denken aan journalistieke relevantie. En dus aan het maatschappelijk belang. Volledig de koers van je opdrachtgevers volgen leidt zelden tot resultaat. Dus continu zijn we docenten, bemiddelaars en verkopers tegelijkertijd. En dat alles onder de druk van weinig tijd en in vergelijking met andere marketingcommunicatiedisciplines, weinig budget. Dat maakt voor mij het beroep van de PR-manager eerder onder-, dan overschat. Creativiteit in PR zit in het kleine en slimme. Het beste werk is soms onzichtbaar en laat zich niet vangen in een kekke casevideo.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief