Is social media iets voor het MKB?

Blog
Opinie
Jody Koehler
27-10-2009
Ik ben gek op kleine ondernemers. Komt waarschijnlijk door mijn eigen ondernemende ouders. Vooral de creatieve MKB'er spreekt mij erg aan. Diep respect heb ik voor die verborgen talenten, die met weinig budget telkens weer iets groots kunnen creëren. Gepassioneerd, doortastend en betrokken. Fantastisch om daar resultaten van te zien. In een recent onderzoek van Citibank las ik, dat social media niets voor hen is. De MKB'er heeft daar niets te zoeken, aldus het rapport. Gelukkig denken sommige ondernemers daar toch echt anders over. Hier een aantal voorbeelden. Laat je inspireren door hun social media aanpak!

Twitter als locator
Bij Kogi BBQ kun je heerlijke burgers, taco's en spareribs afhalen. Als je tenminste weet waar ze zijn. Kogi BBQ verkoopt deze toppers namelijk vanuit verschillende vrachtwagens in de stad. Elke dag staan deze mobiele superBBQ's op andere locaties in Los Angeles. Mocht je dus trek hebben in zo'n lekkere burger, dan wil je wel weten waar ze staan. De oplossing hiervoor; Twitter! En dat werkt goed. Inmiddels heeft Kogi BBQ een fanclub weten op te bouwen van ruim 47.000 followers. Wauw! Een goed voorbeeld van hoe je met creativiteit en een goed product, een trouwe community kunt opbouwen. De trucks hebben in L.A. inmiddels een cultstatus verworven.

Engagen met achterban
In Brighton (Engeland) vind je de prachtige bioscoop Duke of York. De man verantwoordelijk voor de social media aanpak van deze bios is Jon. Hij is als manager actief op Twitter en probeert zo in contact te blijven met hun klantenkring. En hij weet precies wie ze zijn; jonge professionals die gebruikmaken van nieuwe media. Ook Facebook wordt ingezet om te kunnen engagen met deze achterban. Jon deelt via deze kanalen tips over films, de laatste trailers of speciale aanbiedingen. En niet onverdienstelijk! Inmiddels telt het Twitter account 1200 followers en de Facebook pagina 700 fans. Niet gek, voor zo'n kleine onafhankelijk bios.

Persoonlijk blog
Howies is een Brits kledingmerk voor skaters en bikers. De website van deze club is sociaal gezien slim ingericht. Vooral het blog van Howies valt op. Dagelijks wordt er nieuwe content online gezet door Tim, Ruben, Ben, Mark en Pete. Deze beheerders zorgen voor een levendig blog vol productnieuws, acties en persoonlijke postings. Er is daarnaast bijna geen social network waar Howies niet actief op is. Hun Facebook pagina bevat ruim 2200 fans en er is zelfs een Last.fm company playlist. Door het creëren van een sociale website, toont Howies aan dat het verstand heeft van het landschap en de mogelijke werking. Naast het functionele aspect van de site, snapt Howies ook de 'personal touch'.

En zo blijkt maar weer, de grens zit nooit in het budget of de omvang van een organisatie, maar in creativiteit. En natuurlijk, ook hier geldt; houd vol! Kogi BBQ, Duke of York en Howies hadden ook niet de verwachting om binnen 2 weken tijd duizenden followers te hebben. Zoiets bouw je op.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief