Jaarverslag 2016: gaat het de eer krijgen die het verdient?

Blog
Digitaal
Jos Govaart
14-11-2016
We naderen alweer het einde van het jaar. De glazen bollen zullen de komende weken weer veelvuldig worden afgestoft. De piketpaaltjes voor 2017 worden weer geslagen, de laatste hei- en scrumsessies worden nog even in de agenda gepropt en we gaan vol goede moed weer aan een nieuw communicatiejaar bouwen. Als je het in 2017 beter wil doen dan in 2016 dan hoort daar terugkijken bij. Met de hele organisatie. Elk bedrijf van iets grotere omvang moet aan verslaglegging doen over het jaar, dat wordt dan gegoten in een jaarverslag.  Ik ben altijd nieuwsgierig naar de achtergrond daarvan. Doet men dat met trots of omdat het moet? En wat is de ontwikkeling als het gaat om jaarverslagen in de afgelopen jaren. Wat valt (niet) op? Coopr ging op speurtocht uit.

Het woord jaarverslagJaarverslag, ik vind een vaak misbruikt woord. In veel gevallen is een jaarverslag niet meer dan een financiële rapportage. Een soort accountsverklaring deluxe. Wat zijn de keuzes die je kunt maken als je een jaarverslag maakt? Ik zie drie grove richtingen:

De financiële "omdat-het-moet-variant"Rapporteren moet nu eenmaal. Soms niet alleen volgens de regels, maar omdat belanghebbenden (denk aan aandeelhouders en banken) een jaarverslag willen zien. Een klusje waar vooral de accountant zoet mee is.

De "Cover my ass-variant"Grotere bedrijven dragen steeds vaker grotere verantwoordelijkheden tegenover steeds meer stakeholders. Dan is een financiële paragraaf niet meer genoeg. Dan wordt er een dik boekwerk gemaakt met strategische speerpunten, een mooi woord van de directeur etc. Een variant die we de afgelopen tien jaar veelvuldig gezien hebben. Vaak keurig netjes vormgegeven. Maar kraak noch smaak. Ik heb het idee dat ook die variant vooral door financieel analisten (etc) gelezen wordt. Het voorwoord en de financiële paragraaf wordt vooral gelezen.

De "We-zijn-trots-op-ons-bedrijf-variant".
Toch is er reden voor meer optimisme. Steeds meer organisaties kijken vanuit hun verantwoordelijkheid naar buiten en maken er heel wat anders van. Hieronder een paar voorbeelden waar ik op z'n minst een beetje blij van werd:

Tony Chocolonely: jaarFAIRslag
Twee collega's gaan deze week naar een bijzonder event van Tony Chocolonely. Dit evenement staat in het teken van het jaarFAIRslag tijdens Audi - Innovates
Audi maakte in 2015 een mooi

Vodafone - Geïntegreerd jaarverslag '14 '15
Vodafone won terecht een prijs voor de wijze waarop zij hun Hartstichting jaarverslag 2015
Ook de Hartstichting heeft vorig jaar eenMailchimp Count Up 2015
Voor de liefhebbers van oplopende cijfertjes heeft Mailchimp een

Ik hoop dat deze voorbeelden je inspireren om eens anders naar je jaarverslag te kijken. En Hans zou t best leuk vinden een van deze varianten te maken. #justsaying.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief