In de jaarlijkse Trust Barometer zaten wel weer aardige dingetjes. Niet zo spannend was het algemene gevoel van vertrouwen in Nederland; dat was gemiddeld met 56 procent. Opvallend is dat er wat meer vertrouwen is bij mensen in innovatie door bedrijven (59) dan door NGO’s (54 procent), de overheid (50) en de media (48). Edelman trekt vier conclusies:
‘Je gaat jezelf toch niet als Ome Willem voor je hoofd slaan?’
Blog
Opinie
Bas Hakker
18-01-2024
Vier tekenen van hoop
- Als eerste zeggen ze dat een goede implementatie van innovatie even belangrijk is als de uitvinding zelf. ‘With breakthroughs like AI, vaccines, and green energy on the line, explaining the science and managing impacts is essential.’
- Bedrijven genieten het meeste vertrouwen als aanjager van innovatie en dan helemaal als ze samenwerken met de overheid. ‘Business is most trusted to introduce innovation into society, with an emphasis on partnering with government. CEOs need to safeguard jobs and take a stand on emerging ethical concerns.’
- De wetenschap moet samenwerken met de samenleving. ‘Science must integrate with society .Scientists are still trusted—but increasingly subject to public scrutiny. To build trust in expert recommendations, explain the research, engage in dialogue, and harness peer voices as advocates.’
- Geef mensen inspraak in hoe innovaties hun leven beïnvloedt. ‘Give me control over my future When people feel in control over how innovations affect their lives, they are more likely to embrace them, not resist them. Listen for concerns, be open to questions.’
Jos zegt wel vrolijk te worden van die barometer. ‘Mij doet het vertrouwen in bedrijven wel goed. Ik heb niet voor niets vorige week iets gezegd over het gebrek aan aandacht van journalisten voor bedrijven wat gewoon een gemiste kans is.’ Hij vindt het bijzonder dat er heel veel vertrouwen blijkt te zijn van medewerkers in hun CEO’s terwijl het vertrouwen bij het grote publiek in bedrijven zelf daar iets bij achter blijft. ‘Er zit dus een verschil tussen de werkelijkheid en het imago van bedrijven. Blijkbaar zijn mensen die bij bedrijven rondlopen heel enthousiast over wat er daar allemaal gebeurt, maar als het grote publiek die werkelijkheid niet ziet dan is dat jammer. Dat zegt mij dat het bedrijfsleven het echte potentieel niet benut, ze zouden iets meer van zichzelf kunnen laten zien.’
En wat zouden ze dan moeten laten zien?
‘Het is interessant om daar over na te denken. Ik geloof dat je als bedrijf iets moet vinden van de maatschappij, maar je moet daarin niet doorslaan. Je hebt aan de ene kant mensen die vinden dat bedrijven alleen moeten praten over hun producten en aan de andere kant mensen die vinden dat bedrijven over alle maatschappelijke kwesties moeten meepraten; van racisme tot oorlog. Eerlijk gezegd zit ik ergens halverwege.’
Waar komen we dan uit?
‘Volgens mij moet je nooit helemaal de band met de core business loslaten. Dus natuurlijk kan je iets zeggen over de arbeidsomstandigheden in de keten, maar ik zou me niet direct bemoeien met gendergelijkheid of racisme als jouw product daar helemaal geen raakvlak mee heeft. Dat moet je een beetje aanvoelen.’
En dat plan voor het betalen van geld vanwege ‘reclame-uitstoot?’ Een goed idee?
‘Als eerste vind ik het niet zo’n goed plan en als tweede verbaas ik me erover dat niemand daar dan wat van zegt in onze sector. Het slaat gewoon nergens op om jezelf als een soort Ome Willem op je hoofd te slaan? Je bent toch geen klein kind? Waar het om gaat is dat er gewoon wetten zijn en daar moet je je aan houden. Bovendien heb je zelf altijd nog je gezond verstand en het komt dus altijd goed. Daar komt nog bij dat het voor agencies al een hele tour is om de marges een beetje in stand te houden omdat alles sneller en goedkoper moet, ik snap die zelfkastijding niet helemaal. Het is prima om vanuit overtuiging ergens wel of niet voor te willen werken, maar we hebben met het toeslagenschandaal gezien tot welke ellende allerlei indirecte toestanden werken. Als je echt schuldgevoel hebt over je werk, dan moet je gewoon ander werk gaan zoeken.’
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!