JetBlue start sociale beweging met #flyitforward

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
06-11-2014
Wat als je als commerciële organisatie echt verschil kunt maken? Simpelweg door de bestaande dienst in te zetten voor iets goeds? Dat is precies wat vliegtuigmaatschappij JetBlue doet. Met haar Fly it Forward-tickets zijn ze een sociale beweging gezet voor een naar eigen zeggen nooit eindigende reis. Hun missie: een positieve verandering teweeg brengen.

Fly it Forward
Het concept is basic en slim: JetBlue identificeerde mensen die zich inzetten voor anderen en faciliteert de reis om een liefdadigheidswens uit te laten komen. JetBlue zette haar eigen bemanningsleden in om de mensen te spotten die daadwerkelijk verandering in gang konden zetten. Zo ook het verhaal van Louis, oprichter van non-profit organisatie Haïti Lumiere de Demain. Hij vliegt al meerdere keren per jaar naar Haïti om schoolboeken te bezorgen aan kinderen, maar dat is kostbaar.

Louis

http://www.youtube.com/embed/sBCcQ_wD6cA

Louis is een van de eerste vier Fly it Forward'ers. Geselecteerd door de bemanning, niet door een castingbureau. Want de bemanningsleden kennen hun passagiers, horen iedere dag bijzondere verhalen, zeker van mensen die vaker op een specifieke vlucht zitten. Nu is het aan het publiek om hun verhalen in te zenden en de mensen van het eerste uur om het voor iemand anders mogelijk te maken ook iets goeds te doen. Het idee is deze reis nooit te laten eindigen en anderen te inspireren ook iets goeds te doen.

PR stunt of echt?
Het concept is bedacht op basis van de wens 'iets' op te zetten dat aansluit bij het merk JetBlue. Met Fly it Forward hebben ze eerder geliefden als een soort All You Need is Love met elkaar te herenigen tijdens de feestdagen. Natuurlijk krijgen ze hier media-aandacht voor, maar het zegt ook iets over de mentaliteit achter de organisatie.

De eerste reizigers zijn geselecteerd op mate van inspiratie. Laten zien dat met doorzettingsvermogen, inspanning, passie en toewijding het mogelijk is om grootse dingen te doen. Hoe interessanter en inspirerend de verhalen, hoe meer (media) aandacht. Maar het activeert ook anderen en dat is het doel. Dus natuurlijk is het een publicitair een zeer goede actie, maar het is ook een match met de organisatie en ze geven hiermee wel echt iets terug aan de community.

De eerste verhalen
http://www.youtube.com/embed/SQMmp6ZWdaY

Via de campagnesite "Jet Blue Fly it Forward" is het voor iedereen mogelijk om zijn of haar liefdadigheidsverhaal in te zenden en een van de tickets te bemachtigen om deze in vervulling te laten gaan en natuurlijk weer iemand anders te nomineren.

Wat is Fly it Forward?

http://www.youtube.com/embed/LbyhAF4o36w

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief