Journalist als CEO

Blog
Opinie
Jos Govaart
07-11-2012

Ben je journalist bij een krant of vakblad in moeilijkheden ? Overweeg dan eens een overstap naar de andere kant. Maar niet naar PR-adviseur, daar ben je namelijk niet goed in. Je merkt ineens dat een nieuwswaardig idee iets heel anders is dan een uitgevoerd idee. Raak vooral niet gefrustreerd door en gevangen in het web van ego's en belangen. Blijf jezelf, blijf een journalist, maar zorg dat je in dienst komt van een bedrijf dat aan het stoeien is met "content". Want - op vele seminars en andere events is het al verteld: Content is king. De een na de andere communicatieadviseur roept dat er een redactionele kalender moet komen voor het bedrijfsblog, voor de nieuwsbrief en voor alle sociale mediakanalen.

Prietpraat
Maar jij bent als oud-journalist slimmer. Die gladde prietpraat over campagnes en gezelligheid bij de vrijdagmidddagborrel, je kunt die verhaaltjes wel dromen. Reuze creatief zijn ze, die activatiecampagnes van al die merken. Leuke speeltjes voor de Facebookfans. Maar jij , beste journalist, jij snapt het werkelijk. Jij weet dat mensen échte verhalen willen. Mensen lezen, luisteren, kijken en snuiven die echte verhalen.

Marketeers weten dat het werkt. Rijke content doet het goed. Rijke content wordt gedeeld door mensen. Ã"f het nu video's, podcasts, ebooks, blogs of white papers zijn, bewijzen te over. Leads en verkopen zullen stijgen. Maar jij weet dat kwaliteit telt. De zoveelste bedrijfspresentatievideo gaat het niet doen. Die komt niet verder dan de 123 Youtube-views.

Sollicitatiebrief
Naar wie luisteren mensen, beste journalist? Toch niet naar de reclameman die aandacht koopt? Toch niet naar de PR-man die om aandacht smeekt? Mensen luisteren naar jou. Want jij doet onafhankelijk je huiswerk. Jij spit en komt achter het échte verhaal. Jij hebt een vaste groep lezers die zo gehecht is aan jouw schrijfstijl. Het zou toch zonde zijn als die zou vergaan. Ik heb daarom een voorstel. Schrijf een sollicitatiebrief naar het merk waar jij écht graag voor zou willen werken. Een bedrijf waarvan jij weet dat het een gesloten bastion is. Een organisatie die in een markt verkeert die erg in zichzelf gekeerd is. Wellicht is een financiële instelling of een wielerploeg een goed idee. Wat jij wilt. Maar leg de lat wel hoog alsjeblieft. Solliciteer voor de positie van de CEO. Voor minder moet je het niet doen. Later leg je wel een keer uit dat je daarmee Chief Editorial Officer bedoelt. Die baan is hard nodig. Bedrijven hebben behoefte aan meer vertrouwen en betrouwbaarheid. Zorg dat jij geloofwaardigheid aan de organisatie toevoegt. Maar blijf vooral journalist en houd de marketing - en pr petten alsjeblieft op de hoedenplank. Je lezers zullen je dankbaar zijn.

Deze bijdrage verscheen ook in de serie "Trends in Public Relations" in nr 18 van MarketingTribune

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief