Kan Twitter het imago van dit hotel redden?

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
05-08-2013


Gehorig, niet goed schoongemaakt, geluidsoverlast van nabij liggende cafés. Klinkt dat als het ideale hotel om de vakantie door te brengen..? Dat is wat er op beoordelingssites als Zoover en Booking.com geschreven staat over het Sol Wave House op Mallorca. Jaren verder, renovatie achter de rug, hoe kom je dan van dat negatieve imago af? De ultieme beleving voor fanatieke tweeps neerzetten.

Eerste Twitter hotel
Tegenover 1 slechte review moeten wel 10 goede staan om het sentiment om te buigen. Bij de Sol Wave House reacties stonden verschillende, praktisch dezelfde beoordelingen met een enorm hoog cijfer tussen allemaal redelijk negatieve recensies. Dat is op z'n minst opvallend en twijfelachtig. Daarbij zijn er het afgelopen jaar op Booker.com en Zoover slechts een paar nieuwe recencies. Laat ik het zo zeggen, ik word er achterdochtig van. Al met al niet te best voor de business als dat het eerste is wat potentiele bezoekers zien. Sol Wave House claimt de primeur met hun 'Twitter Experience Hotel' voor wat positieve online buzz.

Sol Wave House zet Twitter enerzijds in om service te bieden, anderzijds om mensen in het hotel met elkaar te verbinden. Het is vergelijkbaar met de Meet & Seat van KLM, alleen start de ontmoeting in het hotel. Via de speciale hashtag #SocialWave en #Meetnewfriends kunnen mensen met elkaar in contact komen en elkaar direct real life ontmoeten. Het doel: de on- en offline gasten community van het hotel met elkaar verbinden en de beleving van hun verblijf verrijken.

Twitter Conciërge
Bezoekers van de speciale suits krijgen een V.I.P. behandeling. In deze #TwitterPartySuites krijgen bezoekers een gratis drankje voor max 4 personen wanneer ze via @solwavehouse bestellen met de hashtag #TwitterParty op de vrijdag Pool Party van het hotel. Of de bar bij laten vullen met #fillmyfridge. Bovendien krijgen ze korting in de bar, zonnebedden en de service van een echte Twitter Conciërge. Op dit moment heeft het hotel er twee in dienst dus het moet niet ineens ontploffen. Alle bezoekers van het hotel kunnen zich aanmelden voor de community via de WIFI van het hotel met de code #SocialWave

Het resultaat?
Het concept moet zich nog bewijzen, het is immers pas net geïntroduceerd. Op dit moment is er, op wat retweets vanuit blogposts over het concept na, weinig tot geen interactie te zien. Maar het is slim om de service van het hotel via Twitter in te zetten waarmee de online buzz gestimuleerd wordt. Het hotel richt zich op een jonge sociale doelgroep en probeert de accommodatie na een grote renovatie en heropening in 2012 nu een nieuwe boost te geven met deze activatie. Het sentiment op Tripadvisor, waar wel positieve en recente reviews staan, lijkt in ieder geval een stuk beter dan het beeld voor de rennovatie.

In deze doelgroep kan flirten met het zonnebedje aan de overkant ook nog best aanslaan, helemaal omdat mensen zich op vakantie toch vrijer voelen. Qua service scoorde het hotel wel goed dus als ze dat doorzetten op Twitter, dan kan het nog positief uitpakken. Is dat alleen voldoende tegengas tegen de negatieve beoordelingen? Twitter zonder goede diensterverlening is niet meer dan een leuk 'snufje'. Als de overlast, de slechte schoonmaak en het gevoel van een goede prijs/kwaliteitsverhouding niet in orde is, is het een hele mooie luchtbel. Gezien de goede reviews van deze zomer kan het nog wel eens iets worden...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief