Kennismaken met een PR bureau

Blog
Opinie
Jody Koehler
17-08-2010
Het vinden van het juiste PR bureau is niet gemakkelijk. Zeker voor wie zelf niet in het communicatievak zit en geen overzicht van deze wereld heeft. Vandaar ook mijn eerdere blogpost: 'Help! Ik zoek een pr bureau'. Ging ik hier voornamelijk in op het voortraject, vandaag een paar tips voor dat eerste gesprek met een PR bureau. Er staan er nu nog 3 op jouw lijstje en de volgende stap is de kennismaking. Waar let je nu precies op? Wat moet je zeker vragen vragen? Een paar tips voor de juiste richting.

PR hulp

Je weet het zeker: je hebt PR hulp nodig. Wat huiswerk heb je, via Google, websites en gesprekken met bekenden, goed gedaan. De basale informatie heb je op een rijtje: omvang van het PR bureau, voor welke klanten ze werken en of ze full service of specialist zijn. Op weg naar het gesprek met het bureau een paar tips:

- Cultuur

Het gesprek vindt plaats bij het bureau zelf. Lunch ook mee als dat mogelijk is. Zo kun je de cultuur nog beter opsnuiven en kom je meer te weten over de mensen. Prima voeding om te kunnen beslissen of de persoonlijk klik er is.

- Juniors

De kans is groot dat een partner of senior bij het gesprek aanschuift. En natuurlijk, dat zijn belangrijke pionnen. Maar de uitvoering ligt veelal bij juniors. Praat dus met het gehele team en ook met de aanstormende talenten van het bureau. Over hun passie voor het vak bijvoorbeeld.

- Branche

Je vindt het belangrijk dat het bureau ervaring heeft binnen jouw branche. Een prima manier om daar achter te komen is door een ontwikkeling of case te bespreken. Zijn ze ermee bekend? Snappen ze jouw jargon? Wat is hun mening over het voorval?

- Ontwikkeling PR

Waarschijnlijk heb je er wel iets over gelezen: over online PR, PR 2.0 of social media. En misschien wel op deze site Informeer eens naar de ervaring van het bureau op dit gebied. Doen zij iets online en zo ja, wat dan? En is dat strategisch of uitvoerend?

- Uurtje factuurtje

De financiën blijven een belangrijk punt. Zo wil je weten of het bureau op uurbasis werkt of dat er per project afspraken worden gemaakt. En wat als er een overschrijving van de begroting is? Informeer ook naar de facturering, hoe vindt die plaats?

- Brainstorm

Een korte brainstorm tijdens het kennismakingsgesprek vertelt je veel over het bureau. Hoe denken ze? Leggen ze de vinger snel op het probleem? En hoe creatief zijn ze in de oplossing? Zo'n korte sparringsessie komt zelden voor, maar is zeer effectief. En leuk!

- Meten

Een onderbelicht thema, maar wel een belangrijke. Wat meet het PR bureau qua resultaat van de PR inspanningen? Zijn dat knipsels en advertentiewaardes? Of kijken ze breder, naar views of misschien wel sales? Bespreek wat jij graag gemeten ziet.

- Klik

Klik, klik, klik.. het is zo ontzettend belangrijk dat de onderlinge, persoonlijke relatie goed is. Heb je dus niets met de mensen aan tafel? Of heb je het gevoel dat het gesprek ontzettend verkrampt verloopt? Laat het een waarschuwing zijn.

Tijd

Het aanstellen van een PR bureau kost namelijk geld én tijd. Vergeet dat laatste dus vooral niet. Net als in iedere relatie kost het tijd om elkaar beter te leren kennen en aan te voelen. Je zult hier dus ook serieus in moeten investeren. Dat loont uiteindelijk in het eindresultaat. En ja, die investering gaat gemakkelijker bij een persoonlijk klik.

Heb jij nog tips? Waar moet je nog meer bij een kennismaking op letten? Deel ze hier met ons.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief