Kerstkoorts barst los in de reclamewereld

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
08-11-2016
In Nederland moet de Sint nog aankomen, maar in de landen om ons heen begint de Kerstkoorts toe te slaan. Ieder jaar ben ik weer benieuwd met welke commercials de grote merken aankomen. Ik moet daarbij zeggen dat ik vooral over de grenzen kijk. Over het algemeen houd ik van de Nederlandse nuchterheid, maar in de periode voor Kerst mag het allemaal wel een stukje melancholieker, emotioneler en krachtiger.

Sinds 1 november verschijnen er iedere dag weer nieuwe kerstcommercials. De commercial die mij dit jaar (tot nog toe) het meest opvalt, is de commercial van Burberry. Wat hem zo goed maakt, is eigenlijk niet eens zo zeer dat hij voldoet aan de criteria voor een goede Kerstcommercial. Maar vooral dat het verhaal van Burberry prachtig verteld wordt. Met een sterrencast, snelheid, prachtige beelden en aansprekende voorbeelden komt tijdens de commercial de geschiedenis van het merk tot leven. Het is wat mij betreft de eerste commercial sinds 'The man who walked around the world' van Johnnie Walker die storytelling echt naar een hoger niveau tilt. Ik zou haast gaan shoppen bij Burberry... De roep om een speelfilm over dit verhaal klinkt al luid in Engeland.

https://www.youtube.com/watch?v=6D5IZtDCS5c

Het is nu wachten wat er nog meer komt. Er wordt vooral uitgekeken naar de commercial van John Lewis, na het succes van hun commercial die vorig jaar viraal ging. Er dook vorige week een commercial op, waarvan mensen even dachten dat het DE commercial was. Het bleek echter een commercial te zijn van een student in John Lewis stijl. Deze student heeft ongetwijfeld weinig moeite om aan de slag te kunnen gaan bij het bureau van zijn eigen keuze... Zijn versie was zeer geslaagd en passend bij het merk.

Maar wat zijn eigenlijk de belangrijkste elementen voor een geslaagde Kerscommercial? Hieronder een rijtje ingrediënten die terugkomen in de commercials waar ik direct aan moet denken:

Een schattig kindjeEigenlijk geldt voor alle reclames dat een kind een belangrijk ingrediënt is voor een geslaagde commercial, ook in andere maanden van het jaar. Maar een stralend kindje naast de kerstboom, in de sneeuw of op schaatsen staat met Kerst helemaal garant voor succes. Zoals in deze klassieker uit de jaren '80 van McDonalds. Ook kinderen met een boodschap doen het goed. Hierbij denk ik aan de krachtige boodschap achter de campagne van IKEA Spanje, waarbij kinderen een wens voor Kerst mochten schrijven. Niet alleen aan de Kerstman, maar ook aan hun ouders. Ze wensten iets heel anders dan hun ouders dachten...

Een schattig dierNiet alleen schattige kindjes, maar ook schattige dieren doen het goed. Denk aan de ijsberen en pinguïns van de Coca-Cola reclames. Of de schattige reclame Monty the Penguin van John Lewis uit 2014, waarin een schattig kind en dier samenkomen. De verwachting is dat de nieuwe commercial van John Lewis dit jaar over een hond gaat. We will see...

DelenTijdens Kerst draait het om delen. Dit thema zie je mooi terugkomen in de Sainsbury's kerstcommercial uit 2014. Deze speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog en is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal van meer dan 100 jaar geleden. Ook indrukwekkend is de prachtige korte animatiefilm over Justino. Een commercial van de Spaanse Lotterij.

EenzaamheidOok het thema eenzaamheid doet het goed tijdens Kerst. En vooral als de commercial aan het einde een happy ending heeft. Want wie wil er nu alleen zijn met Kerst? En het gevoel hebben dat er niemand in de wereld is die aan hem of haar denkt... Dit thema deed het vorig jaar het beste, getuige dé succescommercials van vorig jaar: Man on the Moon van John Lewis en de heftige EDEKA kerstcommercial uit Duitsland.

Sneeuw, kerstversiering en Chistmas CarolsHét kerstmerk wereldwijd is toch wel Coca-Cola. Hoewel de ijsberen en pinguins schattig zijn, is de ultieme kerstcommercial van Coca-Cola voor mij de klassieker met de kersttruck. Vol met sneeuw, over the top kerstversiering en blije mensen. Ik krijg direct het kerstgevoel als de tune "Holidays are coming" instart. Over Kersttunes gesproken... Ook muziek is heel bepalend voor het succes van een campagne en dergelijke commercials vormen vaak de basis voor een hit.

Interessant genoeg zijn bovenstaande ingrediënten voor reclames, ook thema's die het goed doen in PR-campagnes. Eens kijken welk van deze thema's dit jaar het beste gaat scoren. Of dient een nieuw succesthema zich aan? Ik ben heel benieuwd welke commercials dit jaar viraal gaan, welke ingrediënten in deze commercial zitten en welke gekroond mag worden tot beste Kerstcommercial van 2016.

Na Kerst kunnen we de balans opmaken! Voor die tijd de vraag: wat is jouw favoriete kerstcommercial en bevat deze één of meerdere van bovenstaande elementen...?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief