Kidfluencer: alles voor de likes?

Blog
Influencer Marketing
Shelly Delwel
06-11-2020
Steeds meer kinderen willen influencer worden of zijn dit al. Een succesvol TikTok-, Instagram- of YouTubekanaal hebben met heel veel volgers is voor velen een droom. En roem is nog nooit zo binnen handbereik geweest nu je zelf video’s kan maken en je niet meer een TV-programma nodig hebt om door te breken. Social media van nu is de TV van vroeger.
Groei kidfluencers in Nederland
Dat die droom voor honderden kinderen ook werkelijkheid wordt blijkt uit een item van RTLnieuws.nl over de toename van minderjarige kidfluencers in Nederland. Het aantal Nederlandse kinderen -meer dan 200 minderjarigen- dat geld verdient op bijvoorbeeld YouTube of Instagram is de laatste jaren namelijk bijna verdrievoudigd. 

Een groeiende groep die vanuit ons vakgebied interessant is, maar ook gelijk heel kwetsbaar kan zijn. Want wie de docu Mijndochterdevloggerheeft gezien, krabt wel even achter zijn oren of het wel verantwoord is. In deze docu zie je namelijk een vader die zijn kind als verdienmodel ziet en een moeder die haar eigen droom op die van haar kleuter projecteert. Iets waarvan mijn haren gelijk overeind gaan staan. Maar ja, wij weten ook allemaal dat de spraakmakende gevallen door de selectie komen voor een docu, dus hoe realistisch is dit beeld?
Creativiteit en zelfontplooiing
Het creëren van content kan namelijk ook een mooie manier zijn om creativiteit te ontwikkelen voor kinderen als het vanuit de juiste motivatie gebeurt. Ik maakte vroeger met vriendinnen ook radioprogramma’s op cassettebandjes (ja nu klink ik wel heel oud, maar is toch wel weer vintage nu:)). Het grote verschil is alleen dat ik dit alleen voor mijzelf deed en dat het nu vooral voor de buitenwereld wordt gedaan.
Jiami over haar beginjaren
Tijd om eens een ervaringsdeskundige hierover aan het woord te laten, want wie kan het beter vertellen dan een van de grootste en eerste kidfluencer die ons land kent; Jiami. Zij werd in 2012 bekend met haar blog Lifesplash en heeft ondertussen 244K volgers op Insta en bijna 250K abonnees op YouTube. Ondertussen 21 jaar oud, daarom kan zij als geen ander vertellen hoe zij dit heeft ervaren. 

Hoe vond je het als kind om opeens zoveel aandacht te krijgen?
In de periode dat ik begon met bloggen en video’s maken, was het eigenlijk nog geen eens een ‘ding’ om echt influencer te zijn. Sterker nog - ik durfde het eigenlijk tegen niemand op school te zeggen omdat het echt voelde als mijn hobby en ik bang was dat mensen het ‘duf’ of stom zouden vinden. Later kwam dat geleidelijk en tuurlijk zitten er wat kanttekeningen aan, want in het openbaar ben je wel bewust ervan dat er iemand kan zijn die (onbewust) meeluistert of dat iemand je wilt aanspreken. Maar als iemand je aanspreekt is het ook wel weer heel leuk want die mensen zijn onwijs lief!

Hoe ging je daarmee om en werd je daarbij geholpen?
Eigenlijk ging het bij mij vrij soepel, het scheelt denk ik ook enorm dat ik uit een hele nuchtere omgeving en vriendengroep kom. Ze vinden het leuk en moedigen mij aan, maar ik word niet anders behandeld dan mijn zus of iemand anders in mijn omgeving. Het is niet dat ik ‘succesvoller’ ben omdat ik xx doe, ik geloof er enorm in dat iedereen succesvol is op zijn eigen manier. Dat vond ik zelf enorm fijn en heeft denk ik ook goed geholpen met het voor mezelf omgaan met de aandacht en reacties. Want als je dan even ‘offline’ bent, zijn dingen weer in perspectief en dan zie je ook makkelijk dat er meer is dan alleen alles online.

Hoe kijk je nu terug op die eerste periode en zijn er nog dingen die je nu anders zou doen?
Voor mij is dit in mijn jeugd natuurlijk mijn grote hobby geweest waardoor ik al mijn liefde hier in kwijt kon. Ik heb geluk gehad met de lieve mensen in mijn omgeving die mij enorm hebben gesteund. Al met al ben ik heel blij met hoe het is gegaan en zou ik niet zozeer veel dingen veranderen.

Wat is jouw tip voor kinderen die ook influencer willen worden?
Ik geloof erin dat het heel belangrijk is dat je leuk vindt wat je doet en dat gaat echt om dingen maken. Alle leuke extra’s die erbij komen, is niet hetgeen waarop je je moet focussen. Geniet vooral van het maken en het process, dat is het allerleukste!  

Gedreven door passie
Mooi om te horen dat ook Jiami zelf de tijd als kidfluencer positief heeft ervaren. En dat liefde voor de creatie voorop staat. Ik denk namelijk ook dat het start met de intrinsieke motivatie en dat ouders (en mogelijke managers) hier een grote rol in spelen om de passie en interesse van het kind centraal te stellen. En ervoor te zorgen dat het niet als werk ervaren wordt om dit op een juiste manier te managen.
Samenwerken
Als bedrijf kan je hier ook rekening mee houden in de samenwerking. Allereerst is het belangrijk om te weten dat Stichting Reclame Code regels heeft opgesteld wat betreft de samenwerking met kinderen. Zo is het niet toegestaan om kinderen van 12 jaar en jonger rechtstreeks te stimuleren tot het maken van reclame voor producten of diensten op social media. Verder is het goed om alleen samen te werken met influencers die bij jouw merk passen en andersom. Beschrijf duidelijk wat de vraag inhoudt, maar geef ze wel de ruimte om er content wise zelf een draai aan te geven om ervoor te zorgen dat het bij het kind past. Dan blijft het leuk voor hen en het komt het ook oprecht over richting de volgers. Zo kunnen kinderen hun passie behouden en komen de likes vanzelf.