Kleinkunst in de wereld van PR

Blog
Opinie
Jody Koehler
06-09-2011

'Groot, groter, groots'. Opdrachtgevers zijn er vaak gek op. Als je in de PR of communicatie werkt, dan hoor je deze 3 woorden zeer regelmatig. Veelal in combinatie met zaken als bereik, opkomst, views of stunt. 'Groot' (of 'veel') is regelmatig een doel an sich. Herkenbaar voor je? Vast wel. De aanpak van een PR actie mag, meestal door druk van onze opdrachtgevers, eigenlijk zelden 'klein' zijn. Hoe groots we ook voorspellen dat die uitkomst zal zijn. Erg zonde, want ik ben fan van kleinkunst in de PR.

Elke PR adviseur maakt wel eens de verkeerde keuze. Logisch, want we zijn ook maar gewoon mensen. En ga er maar eens aan staan, kiezen tussen 'snel en gemakkelijk' of 'langzaam en moeilijk'. Liever een persbericht uitsturen naar 200 contacten, dan op maat relaties opbouwen met 10 relevante personen. Natuurlijk, ik snap dat. Maar je leest in die zin ook wel direct waar het verschil zit. 'Klein' moet je dus vooral ook zien als 'op maat', 'relevant' , 'de tijd nemen' en / of 'persoonlijk'.

Micro PR
Onze gast tijdens de 2010 editie van 'An evening with...', Brian Solis, sprak een paar jaar terug al over het fenomeen micro PR: "This is the practice of matching our stories with the preferences of those we wish to reach. Yes, it's what PR should have been all along, but it's not." Ik ken gelukkig PR adviseurs die hard werken en de juiste relaties onderhouden met de juiste verhalen. Ook Brian kent ze, dat weet ik zeker. Maar hij heeft wel gelijk. We moeten dit beeld steviger omarmen als industrie, hoe moeilijk dat soms ook is.

'Kleinkunst' zou een routine in communicatie- en PR advies moeten zijn. Kies minder voor de oplossing van 'de massa' en meer voor 'de juiste persoon'. En ja, dat zijn er wellicht maar 10 of 20 en dat verkoopt natuurlijk lastig. Liever 200 of 300. Ik weet het, maar we moeten het niet doen. Behoud positie. Verdedig. Wees strijdvaardig. Het vak PR heeft je nodig.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief