Kodak's online pr aanpak: 'What's in a name?'

Blog
Opinie
Jody Koehler
03-09-2009
Een mooi voorbeeld van luisteren, delen, betrekken en leren. Een mix tussen online engagement en crowdsourcing zeg maar. Wat is het geval. Kodak had een nieuw HD pocket video camera in zijn bezit. Een mooi ding, de Zi8. Een recensie van de Boston Globe pikte echter één groot nadeel eruit, de naam. 'Zie... ei... eeht' voor de Engelstaligen of 'zet... ie.. acht' voor de Nederlandstaligen. Slecht gekozen, zo vonden ze ook op het hoofdkantoor. Kodak's aanpak?

De achterban, hun publiek, werd om advies gevraagd. De actie 'Help us name the Kodak Video Camera' werd op touwen gezet en via de website 'A Thousand Words Contest site' konden 'namedroppers' een reactie achterlaten. 'What would you call a video camera that is rugged, simple and ready for action and adventure?', aldus Kodak Chief Blogger Jennifer Cisney. Ook Twitter werd ingezet. Fans konden tweeten met de hashtag #NameAKodak. Het resultaat? Een vloedgolf aan namen vlogen voor Kodak over het scherm! Het kan soms zo gemakkelijk zijn he...

En oh ja... ze geven (natuurlijk zou je zeggen!) iets terug. Zo ontvangen 100 deelnemers de nog niet zo lekker bekkende Zi8 als bedankje. En de winnaar? Hij is aanwezig tijdens de officiële lancering van het toestel in Las Vegas en komt als naamgever met zijn of haar verhaal op het verpakkingsmateriaal. Een mooi voorbeeld van 'publieke relaties', vind je niet?

PS. Meedoen met de actie kon overigens tot 24 augustus.. sorry!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief