Kracht van lokale media

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
15-05-2012

Ik ga trouwen.
Over een kleine twee weken is het al zover. Vrijgezellenfeest gehad, de ringen binnen, de jurk bijna af. En toch voelt het nog ver weg, die dag. En dan krijg je een belletje: 'Arush, de aankondiging van jullie bruiloft staat in de krant!' Een sms van de oude buurvrouw, berichtjes van oud-klasgenoten via Facebook. Ja, zelfs bij de mensen die verder van ons afstaan is het nieuws intussen bekend. Want al kijken de landelijke mediamakers vaak neer op 'de lokale sufferdjes.' Dat is niet terecht als je kijkt naar de oplage en omzetcijfers. Ze worden door veel mensen nog steeds van voor naar achter uitgebreid doorgespit.

Nieuws van dichtbij
Nieuws uit de regio en onze eigen woonplaats is nieuws dat ons aangaat. Brand bij de bakker op de hoek. Kees die een fiets heeft gewonnen bij de lokale Fietsgigant. De buurtkinderen vrolijk, springend op een opblaas-kinderpaleis voor het restaurant dat iedereen uit de stad kent, of een huwelijk dat eraan komt van dat meisje dat je hebt op zien groeien of waarmee je vroeger een schoolbankje deelde. Positieve of negatieve berichtgeving, we willen weten wat er om ons heen gebeurd, het liefst gepaard met een goede foto. Zo werkt het.

Lokaal nieuws: minstens zo belangrijk
De lokale krant en de h-a-h bladen worden gemaakt en gevuld voor en binnen een kleine geografische kring. De betrokkenheid is hierdoor groot. In PR wordt vaak gericht op landelijke media-aandacht. Maar daarbij moet de regionale en/of lokale media absoluut niet overgeslagen worden. Door de grote mate van herkenning bij de lezer ('Hé dat is Henk van de bouwmarkt') heeft regionaal en lokaal nieuws een grote impact als het gaat om naamsbekendheid en conversie.

Tips voor lokale/ regionale media-aanpak

  • Vanzelfsprekend moet het nieuws dat je brengt nieuwswaarde hebben.
  • Zorg voor een op maat gemaakt bericht met een persoonlijke quote, dat maakt dat lokale media het interessant vinden voor hun lezers.
  • Zorg ervoor dat er een goede foto wordt meegestuurd. Lokale media plaatsen graag een foto als er maar een lokale relevantie in zit.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief