Laat Social Media lekker links liggen

Blog
Opinie
Jos Govaart
26-10-2011


Facebook, Twitter, LinkedIn, Hyves, Google Plus. Allemaal reuzebelangrijk voor communicatie- en marketingprofessionals. Je bent als organisatie natuurlijk super- en dan bedoel ik ook super-  achterlijk als je er nog niets mee doet. Echt, ik zou een andere carrière overwegen. Zonder 3000 volgers op je eigen twitteraccount tel je niet meer mee. Dus waar wacht je op, aanmaken die accounts, en aan de slag. Iets wat je in een minuut aanmaakt, kan nooit echt moeilijk zijn. Voordat je begint is het toch raadzaam om te kijken of de volgende signalen in jouw organisatie te vinden zijn.

Woordvoering kost alleen maar tijd

Het gebeurt vaak genoeg. Organisaties die best free publicity willen. Maar hoe gedraagt de organisatie zich als er een lokale radiozender belt en een interview wil? Hoe snel is men echter als het BNR of een landelijk dagblad is? Zit daar groot verschil tussen? Dan heb je niet de optimale cultuur te pakken om succesvol te zijn in social. Daar is het bereik per contact vaak nog veel kleiner. In beginsel..

Woordvoerders zonder mening

Zie je woordvoerders die alles wat zij zeggen langs legal en directie moeten trekken zodat elke toon en smaak verdwijnt? Hoeveel smaak houd je dan in social over? Daar is de tijd gevoelsmatig nog schaarser. Als je dit signaleert dan voel je al een rem op de authenticiteit bij voorbaat.

Social Media inzetten is goedkoop

Zit je in de organisatie waar men denkt dat social media goedkoop is? Wees dan maar extra waakzaam. Want inderdaad, dat Twitteraccount had jij zelf wel in 5 minuten aangemaakt. Maar jij wordt persoonlijk nergens op afgerekend. Investeren in communicatiemiddelen kost geld. Je moet ze onder de knie krijgen, je moet er specifieke content voor maken, ze moeten bemenst worden, communicatie moet georganiseerd worden. Dat ga je niet redden met een stagiair of pas afgestudeerde.

Die Facebookcampagne laten we wel door ons reclamebureau doen

Binnen je organisatie is er een mooie campagne verzonnen. Als doel is er gesteld om het merk eens flink te activeren en daarbij ga je een hoop likes verzamelen. Het reclamebureau is met een retecreatieve campagne gekomen die het komende kwartaal gaat draaien. Is dit het hele verhaal? Oeps. Social, remember, sociaal, dat is iets anders dan een campagne met een kop en een staart. Die campagne kan fun zijn, waanzinnig creatief en laat mensen misschien ook iets met je merk doen. Maar als het daar bij blijft, heb je een hoop geld uitgegeven voor instant bevrediging. Best lekker voor een keertje, maar echt trouw, loyaal en fan word je er niet van.

Geen crisiscommunicatieplan

Ga eens na binnen jouw organisatie of er een protocol is voor crisissen. Wie zijn er woordvoerders en waarover? Weet de baliemedewerker (m/v) wat hem te doen staat wanneer de pers op de stoep staat? Als hier helemaal niets voor geregeld is, zorg dan eerst dat dit op orde komt. Want op het moment dat jij met je kickass campagne begint te toeteren, ziet de rest van de wereld dat jij aanspreekbaar bent. En jij bent zelf ineens niet meer degene die de agenda bepaalt.

Interne memo als belangrijkste interne communicatiemiddel

Krijg jij dagelijks nog 100 mails van collega's? Is de interne memo nog een belangrijk communicatiemiddel? Dan is de interne organisatie van de communicatie nog niet bepaald optimaal ingericht waarschijnlijk. Je kunt je afvragen hoe natuurlijk het in het syteem van je medewerkers zit om informatie te delen met elkaar op een efficiënte manier. Hoe waarschijnlijk is het dat je dat wel met je klanten kunt? Die kans is niet zo groot.

80% van de gesprekken gaan niet over klanten

Ga eens na. Waar gaan de werkgerelateerde gesprekken over binnen de interne organisatie? Is er een cultuur om klachten te laten verdwijnen? Is er een cultuur waarin klanten echt belangrijk zijn? Een cultuur waarin men bereid is om voor klanten wat extra's te doen? Als je op al deze vragen nee moet antwoorden, blijf dan weg. Klanten eisen zeker in sociale media meer. Misschien zelfs meer dan rechtvaardig is.

Het begint met luisteren, zei de guru..

Van al de workshops die je gevolgd hebt, heb je natuurlijk wel iets onthouden. Het begon met luisteren zeiden ze tegen je. Dus je tikt in Google of een fraaie monitoringtool je merknaam in, en ziet (n)iets gebeuren. En nu denk je? Ik luister. En das goed. En nu? Ik zie mensen dingen zeggen die inhoudelijk helemaal niet op mijn bordje liggen. Als daar nog niets voor georganiseerd hebt, dan heb je eerst wat anders te doen dan die eerste tweet te plaatsen.

Nokia 3210

Wordt je door je baas alleen gefaciliteerd met een fraaie ouderwetse Nokia waarmee je alleen kunt bellen en sms-en? De kans dat je dan buiten kantoortijden iets online gaat doen is daarmee gelijk met 80% gedaald. Een telefoon is natuurlijk een flauw voorbeeld, maar de wijze waarop een organisatie haar medewerkers faciliteert is bepalend voor succes.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief