Learnings van MWC 2018: 5G en AI

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
07-03-2018
Als je goed op de hoogte wilt zijn van de tech- en media-ontwikkelingen van de toekomst, is de porno-industrie de beste plek om inspiratie op te doen, aldus Nick Bilton. Wie iets minder ver in de toekomst hoeft te kijken, naar wat er op dit moment al om ons heen gebeurt, kan terecht op beurzen als Mobile World Congress (MWC). Een beurs, zoals de naam al zegt, gericht op de nieuwste mobiele apparaten. Hier willen de grootste bedrijven ter wereld niets liever dan een blijvende indruk maken op journalisten en influencers, die happig en in grote getalen de stands afstruinen. In dit blog wil ik niet teveel kijken naar de producten die zijn aangekondigd. Daarvoor kun je bijvoorbeeld terecht op Dutchcowboys en Emerce. Liever kijk ik met je naar twee belangrijke trends die naar voren zijn gekomen bij deze beurs en die dit jaar het leven van de consument, subtiel, gaan veranderen.

5GDe meeste van ons hebben op dit moment 4G op hun telefoon. Aankomend jaar wordt dat 5G. Leuk, maar so what? Nou, het maakt nogal wat andere dingen mogelijk. Want die kleine dingen die we al een tijdje aan zien komen, zoals een volledig slim huis en VR, zijn nu daadwerkelijk mogelijk. Want, 5G is maar liefst 100 keer sneller dan ons huidige 4G: Forbes: "5G is no longer something that is coming down the line, it is here and it will impact consumers and enterprises alike. In simple terms, 5G will be up to 100x faster than current 4G and 10x faster than the broadband connectivity that we are used to. With this speed the promise of other technology trends like IoT, AR, VR, Edge Computing and more really become possible."AIWat betekent dat voor ons PR- en contentmarketing-werk? Twee dingen. Ten eerste moeten we dit, zeker voor onze entertainment-klanten, ons achterhoofd houden en meenemen in adviezen over bijvoorbeeld stunts en activaties. Kunnen we bijvoorbeeld eindelijk binnen budget een VR-game maken om een nieuw product uit te leggen? Ten tweede moeten we ervan op de hoogte zijn dat dit daadwerkelijk de wereld van de klant zelf ook gaat veranderen:Emerce: "Een van de interessantste zaken om tijdens MWC te bekijken, is hoe AI bedrijven en de business verandert. Net als bij menselijke intelligentie moet kunstmatige intelligentie ook toegepast worden op specifieke problemen. Kun je bijvoorbeeld op basis van een netwerk van traditionele analoge camera's die op de hoek van de straat hangen, voorspellen hoe druk het wordt in het openbaar vervoer?"

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief