Leer de geheimen van jouw blog kennen!

geheimen van jouw blog

Wie van u zit er op Twitter? 60% van de handen gaan omhoog. Wie op Facebook? De ruime meerderheid slingert zijn hand weer de lucht in. Wie twittert er? Wie zit er niet op LinkedIn ? Helemaal niemand! Wie blogt er? Ik mag blij zijn als 2 van de 25 workshopdeelnemers bloggen. En dat is best jammer. Want bloggen is mooi. Bloggen is prachtig. En nog effectief ook, als je er goed over nadenkt. In deze blogpost een aantal tips om de geheimen van jouw blog te leren kennen.

Denk na over wat te meten valt
Natuurlijk, schrijven is deels bezigheidstherapie. Lekker om te doen, vooral later op de avond. Maar als je wil dat je content gaat renderen dan wordt het ineens (leuk) werk. Denk daarom na over wat er te meten valt. Daar kun je op sturen en je blog ook beter op inrichten.

Abonnees op je blog
Hoeveel mensen hebben zich geabonneerd op de RSS-feed van je blog? Een handige tool om daarvoor te gebruiken is Feedburner. Wat doen mensen verder met je RSS-feed? Stoppen ze het in Google Reader? Gebruiken ze het in Flipboard op hun iPad? Misschien zijn je lezers niet eens van de laatste mogelijkheid op de hoogte. Help ze hiermee en je content wordt wellicht vaker gelezen.

Email
Biedt je lezers ook de mogelijkheid om zich via email te abonneren op je site. Het beste is om voor je email abonnees ook exclusieve content te schrijven. Dat zouden wij bij Coopr ook moeten doen. Staat op ons lijstje!

Inkomende links
Hoeveel inkomende links krijg je? Google kan dat voor je tonen.  Google geeft autoriteit aan die inkomende links. Doe dat spelletje vooral ook zelf eens. Hoe blij ben je met een inkomende link? Doe dan ook wat terug naar de afzender. Is op z’n minst sympathiek.

Reacties op je blog
Tel je reacties op je blog. En bestudeer ook wie waar op reageert. Dan weet je welke content reacties uitlokt. Helpt je weer bij het schrijven van volgende blogposts.

Web analytics over tijd
Kijk ook eens over langere tijd naar het verkeer naar je blogposts in Google Analytics. Soms blijkt een blog dat niet rechtstreeks een hit werd, toch een goed nummer.

Reacties via sociale media
Natuurlijk deel je je blogpost via sociale media. Bekijk per kanaal wie je blogposts waarderen met een like, retweet of commentaar. Laat je de discussie op dat sociale platform of probeer je het naar je blog te trekken?  Reageren mensen uitgebreid of geven ze hun waardering met een druk op te knop. Ook daar kun je van leren.

Zorg dat er iets te downloaden valt
Leer ook de grenzen van je blog kennen. Probeer eens uit of webinars effectief zijn voor je blog, of podcasts, of white papers. Iets waar mensen zich voor moeten registreren. Is jouw content dermate waardevol dat mensen dat ook doen? Waar haken mensen af?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!