Leren van de grote Chappelle: altijd kunnen uitleggen waarom je iets vindt

Blog
Opinie
Bas Hakker
18-01-2024
Een belangrijke conclusie uit het Edelman-onderzoek naar vertrouwen is: mensen hebben in potentie veel vertrouwen in bedrijven, maar dan moeten die bedrijven wel iets van zichzelf laten zien natuurlijk. Dat kan via het geven van interviews, maken van podcasts, video’s en blogs natuurlijk en de grote vraag daarbij is vaak: in welke tone of voice ga je dat verhaal vertellen? Toevallig (nou ja ze schuift overal aan) zat van de week AD-columniste Angela de Jong aan tafel bij Vandaag Inside en toen ging het over die toon. Ze schrijft haar mening op zoals kijkers denken: terwijl je kijkt, vind je iets. Het is zeker geen schelden, maar het is wel lekker stevig en aanvallend. Nu kan zij als journalist gewoon lekker schrijven wat ze wil, maar het is voor iedereen belangrijk om daar over na te denken: op welke manier ga je iets vertellen?
Nadenken
Hoewel Angela in de buurt komt, kan niemand natuurlijk alles schrijven wat-ie wil, je moet er wel over nadenken want anders heb je elke week ruzie. Tegelijkertijd is de wet van Johan Derksen: als je dan toch zo ijdel bent om iets te zeggen, kom dan wel met een mening die ertoe doet. En toen moest ik denken aan David Chappelle van wie ik de afgelopen weken een showtje of zes op Netflix keek. De comedian die zijn shows voor recordbedragen aan Netflix verkocht, is een goed voorbeeld van hoe je een duidelijke, soms controversiële mening geeft, maar er toch mee wegkomt. Hij ligt regelmatig onder voor vuur, bijvoorbeeld voor het beledigen van de transgender community, maar van cancelen is geen sprake. Wel degelijk iets zeggen dus waar mensen om kunnen lachen, maar er zonder rechtszaken mee wegkomen, dat lijkt een goede combinatie te zijn. Daar zou je als CEO van een bedrijf met de ambitie om naar buiten te treden (en dat zouden ze allemaal moeten hebben want bedrijven worden media) wel wat wetten uit kunnen halen.
1. Zeg gewoon wat je vindt
Dat lijkt makkelijk, maar probeer het maar eens. David Chappelle heeft geen moeite om zijn mening te geven; hij vindt dingen van dingen. Zo verbaasde hij zich in een van zijn oudere show over de zelfmoord van kok Anthony Bourdain. Even parafraseren: niemand uit de zwarte gemeenschap zou het in zijn hoofd halen om zelfmoord te plegen als hij in alle vrijheid de hele wereld over reist door iets te doen wat hij leuk vindt en er goed geld mee verdient.  
2. Leg uit waarom je iets vindt
Een grap wordt beter als er een soort waarheid achter zit en achter zo’n opmerking over die kok zit natuurlijk dat zijn opa eerst tien jaar lang als een slaaf leefde en daarna pas zijn eigen leven ging vormgeven. Als je in zo’n cultuur bent opgegroeid ga je iets minder mopperen dat je niet zo lekker in je vel zit.
3. Spaar jezelf niet
Als je jezelf niet spaart dan win je het uiteindelijk op de lange termijn aan geloofwaardigheid. In zijn shows is Chappelle redelijk overtuigd van zichzelf, maar hij is echt niet altijd de grote held die overwint. Zo vertelde hij dat hij ooit stoned op een podium stond omdat hij iets ingewikkelds had geblowd met zijn rapvrienden. ‘Ze schreven dat ik van het podium was vertrokken omdat ik werd uitgelachen. Dat klopte niet; ik werd wel uitgelachen, maar ik bleef gewoon staan.’
 
Niemand in de comedywereld is zo goed als David Chappelle dus qua niveau kan je er alleen maar met bewondering naar kijken. Ook kan wat leren over de manier waarop je iets gaat zeggen, over tone of voice. Als jij als CEO of gezicht van een bedrijf geen ambities hebt om een verhaal te vertellen in podcasts, blogs en video’s dan is dat natuurlijk helemaal prima. Maar als jij het wél leuk vindt om iets te vertellen over de laatste trends in jouw vakgebied of over grote thema’s als duurzaamheid en de manier waarop de overheid met het bedrijfsleven samenwerkt dan is het handig om na te denken over de manier waarop je dat doet. Angela de Jong bijvoorbeeld heeft daarvoor een simpele regel afgesproken met zichzelf: ik moet er wel mee wegkomen als de persoon over wie ik een mening heb tegenover me zou zitten. Wat zou die werkregel van Chappelle zijn? Ik heb wel een idee: zo lang je goed kan uitleggen waar jouw mening vandaan komt dan kom je een heel eind. En nu: aan het werk! Podcasts lanceren, nieuwsbrieven tikken en video’s maken.        

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief