Let op dit lijstje! De PR-Trends van 2013

Blog
Opinie
Jos Govaart
19-12-2012

Ja! Het is weer tijd voor de lijstjes. Om heel precies te zijn, de lijstjes waarbij iedereen weer in zijn glazen bol kijkt. Het leuke van veel van die lijstjes is dat je ze vaak feilloos kunt kopiëren naar het jaar dat volgt na het jaar waarvoor je de voorspellingen doet. Hoe dan ook. Ook bij Coopr wagen we een vrolijke poging. Wat zien wij gebeuren in 2013? Of wat zouden wij graag zien gebeuren in het jaar dat voor ons ligt? We doen op een aantal fronten een voorspelling.

Het begin van het einde van Facebook
Mark Zuckenberg heeft altijd een opvallende maar duidelijke strategie. Heel kort samengevat: Het oprekken van de privacy-instellingen zodat je zoveel mogelijk commerciële modellen kunt draaien. Negen van de tien keer leidde grote veranderingen binnen Facebook altijd wel tegen een storm van kritiek. Vaak zei Zuckenberg dan even sorry, paste wat aan maar had dan per saldo gewonnen. 3 stappen vooruit en eentje terug. Maar Zuckenberg heeft zijn hand nu overspeeld. Mensen worden in 2013 alles zat wat er in 2012 is ingezet. De mea culpa's van Zuckenberg zijn uitgewerkt in 2013 en Facebook begint aan de stille terugtocht. Wie neemt de plaats in van Facebook? Het is moeilijk. Google Plus zit puik in elkaar maar lijkt geen lekker platform om ook beleving te voeden. LinkedIN is er niet geschikt voor en het sympathieke Path blijft een product voor de liefhebbers. Het gevaar komt van het al dood gewaande MySpace.

Toename waardering traditionele media
De traditionele media zullen weer gaan opstaan in 2013. Mensen hebben behoefte aan houvast en geloofwaardige verhalen. En geloven daarnaast niet meer in één krant of nieuwsprogramma. Het nieuwe platform Newz blijkt het in eerste instantie ook net niet te zijn maar laat wel zien hoe het wel zou moeten. Daarnaast profileren journalisten zich in toenemende mate op sociale media en spreken zij als experts op events.

Data
Onderzoekjes met N=500 om nieuws te maken worden steeds wat minder geslikt door journalisten. Veel bedrijven zitten bovenop een karrevracht aan data. Door Internet meten en weten we steeds meer. Omdat er steeds meer mensen in PR werken die meer verstand van techniek hebben en beter snappen hoe data geïnterpreteerd moet worden, zien we dit in 2013 ook steeds meer terug.

Toename integratie PR, Marketing, Advertising
We hadden natuurlijk niet voor niets Gini Dietrich te gast tijdens An Evening With. Zij sprak over het doorbreken van silo's en het integreren van verschillende disciplines die in dienst staan van een bedrijfsdoelstelling. In 2013 gaan we hier meer van zien omdat het moet. Bij veel meer organisaties zal het besef doordringen dat inspanningen iets moeten opleveren en niet geïsoleerd kunnen bestaan.

Toenemende belang storytelling op corporate sites
Coca Cola deed het een paar weken geleden alvast even voor. Dé nieuwe corporate site van het heden en de toekomst. Organisaties zullen niet vertrouwen op Facebook of andere sociale netwerken. Alles wat je niet bezit kun je ook niet beheersen. Inmiddels hebben organisaties geleerd dat corporate websites geen veredelde brochures moeten zijn en dat de wijze waarop verhalen verteld worden de kritische succesfactor zijn voor con

De Nederlandse begrafenis van de advertentiewaarde
In de Verenigde Staten is hij al officieel begraven. De Advertising Value Equivalent. Hét meetinstrument voor de PR-industrie. Het instrument waarvan we het er allemaal over eens zijn dat het geen waarde toevoegt. In 2013 wordt er een vereenvoudigde variant van de Barcelona Principes ingevoerd wereldwijd. Ook in Nederland gaat die langzaam omarmd worden in 2013.

Het jaar 2012 nog even in vogelvlucht
De terugblik van Google op 2012 ziet er weer fraai uit. Die willen we je niet graag onthouden.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief