Luister eens wat minder!

Blog
Opinie
Jos Govaart
25-07-2012

Als je anno 2012 een beetje hip bezig bent in marketingcommunicatie dan heb je het niet meer over social media. Social media : daar was je mee bezig voor 2010. De echte kenners zijn al veel verder. Zij zijn aan het bouwen aan een social business. Aan welke business behalve die van henzelf, valt vaak niet te lezen. Op diverse seminars en workshops wordt er verkondigd dat organisaties toch echt socialer moeten worden. Luisteren naar klanten moeten we! En, natuurlijk, de klant moet centraal gesteld worden. We leven nu eindelijk in een tijd dat we onze klanten serieus moeten nemen. Negeren is geen optie meer, want ze hebben nu een stem!

Product of Social leidend?
Natuurlijk, er zijn legio voorbeelden te noemen waarbij bedrijven samen met hun klanten leuke dingen doen. Ook worden er op klantenserviceniveau mensen prima geholpen. Daar wordt Youp van 't Hek vast ook vrolijk van. Maar van welke bedrijven worden we (lees vooral: ik) nu echt blij? Voor mij zijn dat die bedrijven die misschien helemaal niet de indruk wekken dat zij zo goed luisteren. Het zijn bedrijven waar we spullen van willen kopen, waar we zelf willen werken, door wie wij zelf geinspireerd worden. Ik zie ook nog weinig bewijzen van social businesses die echt het verschil maken. De meest populaire werkgevers, zijn die nu zo sociaal? Merken waar mensen fan van zijn? Zijn die nu echt sociaal?  Bekijk de Engagement top 100 van merken op Facebook maar eens. De nr 1 Riverdale: waarom zijn zij nu zo populair. Is dat omdat ze zo social zijn, of omdat ze producten maken waar mensen echt iets mee hebben? Producten die bijzonder gemaakt worden.

Als ik mijn timeline open op Twitter dan struikel ik over de social business benaderingen. Maar is dat écht wat ik wil van de meeste bedrijven? Ik zit daar vaak niet op te wachten. Ik wil goede dienstverlening, een perfect werkend product, ik wil verrast worden. Heb ik dan écht een behoefte dat dat op een "social" manier gebeurt? Misschien is het wel iets te veel modieuze prietpraat.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief