Marketing zonder budget, is het mogelijk?

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
23-10-2012
Billboard langs de A2, social media campagne voor Facebook, online marketing, advertentie in een glossy of een gave stunt. Bij de term 'marketing' wordt toch vaak gedacht aan de campagnematige aanpak -en daarmee uitgeklede versie- van het begrip. Ondanks dat ze allemaal onder de 'P 'van promotie vallen, is er in de wereld van afdelingen en geldpotjes toch vaak ook een strikte scheiding tussen enerzijds marketing en anderzijds communicatie en PR.

Mindset
Het voordeel van de slechte economische tijden is dat de meestal forse marketing budgetten redelijk ingeperkt zijn. De veranderende consument doet daar nog een keer een schepje bovenop omdat hij dwingt tot een heroverweging van de voorheen vaak platte aanpak van marketing. Op deze manier komen actiemarketing, PR en communicatie ook weer dichter tot elkaar. Maar wat moet je hier nu mee als rasechte marketeer en moet je dan als PR en communicatieprof ook ineens meer het 'marketing denken' aanzetten? Ja: het beste van beide werelden.

Marketing zonder (of slechts beperkt) budget kan. Alleen kom je dan niet met je merk op een billboard te staan. Maar wat dan wel? Er zijn heel veel verschillende 'smaakjes'. Content marketing, (marketing) PR, social media strategie, community management en dan vooral de combinatie van deze mogelijkheden.

Bij niet-betaalde marketing gaat het niet zozeer om de middelen of het label dat er aanhangt, wel om de mindset, de aanpak en de uitvoer. Basis is vooral het verhaal van een merk of organisatie (storytelling). De mindset is niet direct ROI-driven, maar geënt op het bouwen aan of van een imago en identiteit. De aanpak is niet puur actiematig, maar langdurig en consequent en vooral: het betrekken van de doelgroep bij projecten of producten.

Crowdsourcing bankenbeleid
ASN Bank is een organisatie die veelvuldig gebruik maakt van interactie met de doelgroep. Onlangs schakelden ze twitter in om te reageren op hun conceptbeleidsstuk over het mensenrechtenbeleid van de bank. De crowdsource-actie werd aangezwengeld met PR en uitgevoerd via Twitter in de vorm van een chat. Het resultaat: directe interactie met klanten, positief effect op het imago en de bereikbaarheid van ASN Bank, vergroten van het bereik dankzij social en feedback op het beleid.

My Starbucks Idea
Natuurlijk mag Starbucks als voorbeeld niet ontbreken. Hun crowdsourcingplatform 'My Starbucks Idea' wordt inmiddels al jaren ingezet om hun formule, dienstverlening en producten te verbeteren. Het sterke van Starbucks is dat ze het al jaren consequent doorzetten, dat bezoekers direct kunnen zien wat er met hun ideeën gebeurt en dat het ook mogelijk is om in de koffiezaak ideeën aan te brengen.

Disneyparken
Als een van de meest vooruitstrevende bedrijven weet het amusementspark 'brand journalism' naar een hoger niveau te brengen. Net als bij een reguliere mediatitel begint de ochtend met een redactievergadering met als doel verrassende, relevante en inspirerende content te maken voor hun blog en het verhaal achter de Disneyparken te vertellen. De basis voor de social mediastrategie. Dankzij een combinatie van een continue stroom van gerichte content, koppeling tussen online en offline acties en een actieve social media-inzet weten ze beter in te spelen op de behoefte van de doelgroep en bouwen ze aan een langdurige relatie. Bovendien leidt het tot verhoging van de sales. Acties die voorheen niet van de grond kwamen, zijn via het blog binnen 'no time' uitverkocht.

De kracht van marketing wordt enorm vergroot wanneer het uit de actiematige campagnes wordt getrokken. Het gaat niet enkel om een merk of een product, maar het brede imago en verrijking van de relatie met de doelgroep. Het nadeel van marketing benaderen vanuit PR perspectief is dat het intensiever is, er daadwerkelijk contact met de doelgroep moet worden aangegaan en dat de inzet doorgezet moet worden.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief