MBTI in de PR-wereld

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
23-12-2014
In een eerder blog schreef ik over de Myers-Briggs Type Indicator. MBTI is een systematiek om persoonlijke voorkeuren in kaart te brengen. Door het toepassen van MBTI weet je beter hoe anderen bij voorkeur informatie tot zich nemen, hoe ze het liefste beslissingen nemen en hoe anderen energie opdoen. Hele interessante materie en ook waardevolle kennis wanneer je werkt bij een PR-bureau, waar je continu samenwerkt in teams en met klanten met verschillende persoonlijke voorkeuren. In mijn vorige blog besprak ik de eerste twee letters van de persoonlijkheidstypes. Dit keer zijn de laatste twee letters van de persoonlijkheidsstijlen aan de beurt.

Neem je beslissing vanuit ratio of emotie?
De derde MBTI voorkeur draait om de manier waarop je beslissingen neemt. Neem je hierbij vooral objectieve principes mee en niet-persoonlijke feiten (thinking) of geef je meer gewicht aan persoonlijke bezwaren en de mensen die bij de beslissing betrokken zijn (feeling)? Het wil niet zeggen dat mensen met een voorkeur voor 'thinking' niet emotioneel betrokken zijn bij de beslissingen die ze maken. Iedereen gebruikt beide stijlen bij het nemen van beslissingen, maar bij de ene persoon krijgen de feiten meer de overhand dan bij de ander.

Thinking (T) versus Feeling (F)
  • Mensen met een voorkeur voor 'thinking' zijn erg gericht op logica als ze een beslissing nemen. Feelers nemen juist persoonlijke gevoelens en waarden mee in de besluitvorming.
  • Thinkers hebben het einddoel voor ogen en werken daar naar toe. Feelers zijn meer bezig met het hele proces tot aan de beslissing
  • Mensen met de stijl 'thinking' kunnen enigszins zwart-wit denken. Ben je meer bezig met 'feeling' dan zie je juist veel grijstinten.
  • T's hebben er geen moeite mee om het conflict op te zoeken en zien dat als een normaal onderdeel van relaties. F's gaan juist conflicten uit de weg en voelen zich hier heel ongemakkelijk bij.
  • Thinkers nemen beslissingen met hun hoofd, feelers met hun hart.


Hoe gestructureerd leef jij?
De vierde voorkeursstijl omschrijft de manier waarop je georiënteerd bent op de wereld en dan specifiek hoe gestructureerd en flexibel je bent. Is je levensstijl meer gestructureerd (judging) en resoluut of juist flexibeler en aanpasbaar (perceiving)? Dit kan voor sommige mensen thuis anders zijn dan op het werk. Je kunt jezelf ook een bepaalde stijl aanleren. Daarom is het bij MBTI test belangrijk dat je hem vooral invult op basis van je persoonlijke voorkeur, niet hoe je denkt te moeten reageren. Heb je op je werk geleerd om structuur aan te brengen, dan wil dit nog niet zeggen dat dit is hoe je persoonlijk in elkaar steekt en hoe anderen je zien.

Judging (J) versus Perceiving (P)
  • Mensen met een voorkeur voor 'judging' komen vaak heel georganiseerd en planmatig over. Ze hebben structuur en richtlijnen nodig. Mensen met een voorkeur voor 'perceiving' handelen veel spontaner. Ze hebben geen vast 'plan van aanpak' en maken hun eigen richtlijnen.
  • J's houden niet van verrassingen en laatste moment veranderingen. P's daarentegen zijn juist dol op verrassingen en hebben geen enkel probleem met onverwachte koerswijzigingen.
  • J's zijn erg van de 'to do'-lijstjes en genieten ervan als ze dingen kunnen afvinken. P's maken deze lijstjes ook, maar blijven deze waarschijnlijk voortdurend aanvullen of veranderen. Of ze verliezen het lijstje volledig uit het oog...
  • Qua werk zijn J's erg planmatig. Ze ronden projecten vaak stap voor stap af en zijn ruim voor de deadline klaar. Een P werkt heel anders. Ze beginnen er vaak vol energie en enthousiasme aan. Maar dan komt er iets anders nieuws op hun pad, waardoor ze het andere werk tot het laatste moment laten liggen. Ondanks hun enthousiaste start werken ze heel ongestructureerd naar de deadline toe. Ze genieten zelfs van de laatste moment rush die nodig is om het werk af te krijgen!


De verschillende types binnen de PR-wereld
Deze twee stijlen zijn bij mij behoorlijk duidelijk. Bij de E en de I zweef ik tussen de types in en bij de N en de S is de voorkeur voor N ook maar een lichte. Ik ben wat de types in de blog betreft heel duidelijk een F en een P. Zoals ik de vorige keer al schreef, is er geen goed of fout bij MBTI. Je kunt niet het verkeerde type zijn, er is geen stijl beter dan de andere. Op basis van de persoonlijke voorkeuren die uit een MBTI test komen, kun je in werkrelaties rekening houden met hoe de ander in elkaar steekt. Sommigen zullen dit zweverig vinden, maar ik heb zelf diverse situaties meegemaakt waarin ik merkte dat ik de kennis van MBTI in de praktijk kon gebruiken.

MBTI in de PR-praktijk
Mijn vorige baas is een overduidelijke J. Terwijl ik een echte P ben. Zij kon heel zenuwachtig worden van mijn 'laatste moment gedrag'. Nadat ik meer over MBTI wist, realiseerde ik me dat het voor haar prettig was als ik haar tussentijds wat updates zou geven. Niet per sé een afgerond plan, want ik ben nu eenmaal een laatste moment persoon, maar wel de tussenstappen die ik al in mijn hoofd had. Door haar regelmatig op de hoogte te houden van de voortgang, of er nu al iets op papier stond of alleen aan het ontstaan was in mijn hoofd, merkte ik dat dit meer rust gaf. En het voorkwam ook vragen die mij irriteerden en zenuwachtig maakten: "Hoever ben je?, "Kun je al wat slides laten zien?", etc. Eén van mijn huidige bazen (you know who you are!) is ook een P. Prima, wordt hij ten minste ook niet zenuwachtig van mijn laatste moment werkrushes... Steker nog, hij is erger dan ik! ;-)

Ook realiseer ik me sinds mijn MBTI training beter dat niet iedereen, net zoals ik, persoonlijke gevoelens laat meewegen in beslissingen. Sommige mensen beslissen nu eenmaal liever op basis van ratio. Dat maakt ze geen slechtere personen, maar gewoon anders. Als zij nu ook het gevoel loslaten dat ik een grote softie ben, dit is nogal eens langsgekomen tijdens vroegere evaluatiegesprekken, dan komen we er samen wel uit.

MBTI binnen de muren van Coopr
Ter voorbereiding op dit blog vroeg ik mijn collega's om een MBTI test in te vullen. We hebben een mooie mix aan persoonlijkheden binnen het team. Bij de meesten van hen zat ik aardig goed in het type dat ik van hen verwachtte. Hoewel je het wellicht anders zou denken bij een PR-bureau, werken er iets meer I's bij Coopr dan E's. Goed om te weten welke personen wat meer 'interne denktijd' nodig hebben, zodat we brainstorms goed voorbereid in kunnen gaan. Meer in de lijn der verwachting is het feit dat er veel N's bij Coopr werken, oftewel de 'big picture' mensen. Maar er zijn ook een aantal S'en, de 'detail mensen', die dit aanvullen. We hebben maar weinig T's, we nemen dus veelal beslissingen op basis van onze persoonlijke waardes. Het zal niet verrassend zijn dat conflicten nauwelijks voorkomen binnen ons bureau. Ook de P's zijn massaal vertegenwoordigd bij Coopr. Dat komt goed uit, want PR is bij uitstek een vak van laatste moment deadlines, waar veel flexibiliteit voor nodig is. Gelukkig hebben we ook twee J's om de boel enigszins gestructureerd te houden... OK, allemaal wat zwart-wit gesteld (en ik ben nog wel een P), maar wel interessant om dit op een rijtje te zetten!

Meer weten over de 16 persoonlijkheden?
MBTI, ik kan er pagina's over volschrijven, maar dat is ook weer niet de bedoeling van ons blog... Het kost te veel ruimte om alle 16 mogelijke persoonlijkheden te omschrijven, maar hier vind je een site met een goede analyse. Je kunt hier ook een goede MBTI test doen. Overigens blijkt hier dat de uitslag per test licht kan verschillen, want bij deze test ben ik een ENFP en niet een INFP. Zo blijkt maar weer dat je qua voorkeur soms echt tussen de twee types in kunt zweven. Niets ligt helemaal vast en mensen kunnen sowieso hun stijl per situatie aanpassen.

In de PR-wereld is er ruimte voor ieder type. Juist goed dat er binnen de Coopr muren een gemêleerd gezelschap rondloopt. Zo vullen we elkaar aan en dat maakt ons als team alleen maar sterker! Een mooi team waar we in 2015 weer prachtige resultaten mee gaan neerzetten. Dit was mijn laatste blog van dit jaar. Ik wens alle lezers van het Coopr blog prachtige feestdagen en een hele fijne jaarwisseling!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief