schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Media-aandacht dankzij Storify
Blog
Opinie
Jody Koehler
03-01-2012
Ik stuitte onlangs op het verhaal van Ben Doernberg. Een Amerikaanse scholier die tijdens het ontruimen van Occupy Wall Street een Storify bijhield. Vanuit zijn studentenkamer in Connecticut vatte hij dankzij de curatietool samen wat traditionele media, door de NYPD, onmogelijk werd gemaakt. Een mooi voorbeeld van hoe nieuwscuratie media-aandacht kan creëren.
Storify
De Storify van Ben was opgebouwd uit tweets, video's, foto's en andere content dat voornamelijk werd gepost door mensen ter plaatse in New York. Ook de tweets van journalisten, die door de NYPD lastig hun werk konden doen, integreerde hij in het verhaal. De inspanning van Ben werd uiteindelijk, dankzij de embed-feature van Storify, opgenomen in de Washington Post. Inmiddels is zijn verhaal meer dan 23.000 keer bekeken. "This is not actually my first Storify. I was at Zuccotti Park about a month ago and happened to take a video that ended up getting on CNN, so this is kind of the second bizarre media day I've had in the last month," aldus Ben in ReadWriteWeb.
Everybody is a reporter
Mede-oprichter van Storify, Burt Herman, vat de gebeurtenis in datzelfde ReadWriteWeb-artikel mooi samen; "The police in New York don't realize that it doesn't matter to not have journalists on the scene, because everybody is a reporter. What happened last night shows that they don't get that. Most of the content comes from the people on the ground, from the 99%."
Nu snap ik best dat het bedrijfsleven geen verslag zal doen van soortgelijke bewegingen. Maar het geeft mij wel aan dat er mogelijkheden zijn. Kansen waarbij het verzamelen van informatie als bron kan dienen voor de pers. Want zo blijkt, nieuwscuratie levert soms media-aandacht op. En een curatietool als Storify kan daarbij helpen.