Mediarelaties: dogma's, zoutkorrels en tips

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
20-12-2011


De wrijving tussen PR en journalistiek. Vorige week werd me weer duidelijk dat journalisten ons toch nog steeds niet zo heel erg leuk vinden. Deze keer niet aanwezig als vertegenwoordiger van 'the dark side', maar als blogger bij een event van HP. Daar werd een boekje open gedaan over waarom PR mensen zo on-ge-lo-fe-lijk irritant zijn.

Gebrandmerkt
Te commercieel, weinig inhoud, niet goed geïnformeerd, onnodige schakel in het proces en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niets nieuws natuurlijk. Komt deze hardnekkige perceptie nu alleen door de onkunde van PR professionals of zit er gewoon een bepaald stigma op de relatie tussen journalist en PR'er? Zijn we gebrandmerkt met het label 'onkundig'?

Zoutkorrel
In onze PR klaagmuur hebben we natuurlijk altijd een journalist die zijn/haar ervaring geeft met PR. Ondanks dat het een rubriek is met een knipoog en met een korrel zout gelezen moet worden, zit hier toch regelmatig een kritische noot in waar we wel degelijk lering uit kunnen trekken. Het lijkt alsof toegeven dat een 'relatie' met een PR professional een teken van onkunde van de journalist is. Keihard vloeken in de kerk. Maar feit is dat journalisten ons misschien wel eerder als obstakel zien dan als helpende hand.

Verschuiving
Niet in alle branches is dit gevoel even sterk. Zo is er in de modejournalistiek vaak een 'warmere' relatie en staan ook online journalisten meer open voor contact met de duivelse mensen van PR. Online is de lijn sowieso een stuk dunner en wordt nog duidelijker wat wel en wat niet werkt. Dat zeggen we natuurlijk vaak tegen klanten, maar moeten we niet vergeten zelf ook aan te denken. Een journalist zouden we moeten benaderen alsof we rechstreeks met de doelgroep communiceren. Drie stappen vooruit, geen halve informatie, maar iets dat daadwerkelijk relevant en interessant is om te ontvangen.

3 stappen verder
Dogma's zijn er om te doorbreken. De overtuiging dat PR'ers allemaal hersenloze wezens zijn is zo'n dogma dat best doorbroken mag worden. Helaas hebben we niet uitsluitend te maken met glanzende, mediagenieke pareltjes, maar dat betekent niet dat het geen gepolijste steen kan worden. Een goede mediarelatie is nog steeds 'key' voor ons PR mensen. Misschien dat deze tips hieraan bij kunnen dragen:
  • Verplaats je in de behoefte en de rol van de journalist.
  • Niet alles is nieuwswaardig. 'Kill your darlings' en houd bepaald nieuws intern of vertaal het in een blog voor een doelgroep die het wel interessant vindt.
  • Ga journalisten niet bellen of mailen op het moment dat ze tegen hun deadline aan zitten.
  • Wees menselijk en geen PR mitrailleur die het standaard riedeltje oplepelt na het zoveelste belletje.
  • Journalisten nemen zelf contact op wanneer ze iets echt interessant vinden.
  • Wees kort en bondig, relevant en open en transparant.
  • Zorg voor de juiste informatie en maak deze zo toegankelijk mogelijk bijvoorbeeld met een social media pressrelease.
  • Ga geen dingen verzinnen waar je het antwoord niet op weet, maar zoek uit hoe het echt zit en kom hier (snel) op terug.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief