Mediatraining: 5 bruikbare tips om een interview tot een succes te maken

Blog
Opinie
Marlous Westra
31-03-2015

Afgelopen week mocht ik weer een mediatraining geven aan een van onze klanten. Enorm leuk om te doen en altijd interessant om te merken dat wat voor 'ons' gesneden koek is, dat voor anderen helemaal niet het geval is. Niet tijdens een 'standaard' interview en al helemaal niet als het gaat om communicatie tijdens een crisissituatie.

Net een gewoon gesprek

Een gesprek met een journalist kan natuurlijk spannend zijn. En veel mensen gaan zich meteen bedenken wat ze allemaal niet kunnen zeggen waardoor ze het gevoel hebben op eieren te lopen. Met als gevolg een oppervlakkig en onpersoonlijk gesprek. Niet doen! Bedenk je dat je een gezamenlijk doel hebt. Namelijk een goed en informatief item maken. Een interview is net een gewoon gesprek maar dan binnen jouw kaders. Een goed getraind persoon gééft juist informatie in plaats van dat hij of zij de deur dichtgooit. Een goed getraind persoon is voorbereid, eerlijk, geloofwaardig, empathisch en luistert. Natuurlijk helpt het als dit al in je natuur zit. En anders geldt: oefenen, oefenen, oefenen.

Voorbereiden is niet programmeren

Oefening baart kunst. Dat geldt zeker voor mensen die een mediaoptreden of interview spannend vinden. Zorg dat je van tevoren goed weet wat je in ieder geval over de bühne wilt krijgen. Kies maximaal drie kernboodschappen van jouw agenda waarvan je weet dat deze aansluiten bij de publieksgroep van de journalist. Stop je tijd verder in de achtergrond en kennis van de journalist. Weet wat hij of zij van jou en jouw bedrijf weet. Ken relevante recente artikelen en kom indien mogelijk wat persoonlijks te weten als fijne ijsbreker. Ga zeker geen ellenlange Q&A uit je hoofd leren. Teveel voorbereiding kán ervoor zorgen dat je door elke vraag buiten jouw kader wordt overvallen. Relax en vertrouw op jezelf.

Alle zakelijkheid het raam uit

Het lijkt zo logisch, menselijk communiceren. Maar toch. In crisissituaties kan het lastig zijn. Zeker als een crisis veroorzaakt is door jouw bedrijf ben je op je hoede en kan een woordvoerder vervallen in afstandelijke en onpersoonlijke procescommunicatie. Word geen robot die kernboodschappen opdreunt maar blijf het gesprek voeren. Zeker als er derde partijen bij betrokken zijn, houd dan deze zin in je hoofd: mensen eerst (klanten, medewerkers) en dan pas het bedrijf. Wees oprecht betrokken!

 

5 Mediatraining tips voor in je broekzak

Er is zoveel te vertellen over dit onderwerp en elke situatie en persoon is natuurlijk anders. Daarom is adviseren hierover ook zo interessant. Iedereen heeft zijn specifieke eye-openers en leerpunten. Maar op enkele punten blijven we hameren. Steek onderstaande tips in je broekzak en doe er je voordeel mee.


  1. Ken je gesprekspartner

    Weet wie je voor je hebt, wat zijn of haar kennisniveau is, wat zijn of haar publieksgroep is, ken relevante recente items/artikelen. Dit bepaalt voor een heel groot deel de toon en inhoud van het gesprek.
  2. Bereid je voor op lastige vragen
    
Zeker ten tijde van een crisis zijn sommige vragen voorspelbaar. Op deze vragen moet je een antwoord in je broekzak hebben. Hier geldt ook: ken je feiten. Zijn er mensen in het spel? Weet wie zij zijn. Gaat het om percentages? Ken de cijfers. Dit zegt iets over hoe betrokken je bent.
  3. Werk aan je kernboodschap
    
Nu je weet hoe de agenda van de journalist eruit ziet, is het zaak om jouw kernboodschappen daarop aan te passen. Dat werkt het fijnste met concrete en voor de publieksgroep herkenbare voorbeelden. Bereid niet té veel voor. Maximaal drie en gebruik deze zo snel mogelijk in een gesprek. Hier wil je het immers over hebben. Gaat het gesprek een andere kant op? Bouw steeds bruggetjes om weer naar jouw kant te komen.
  4. Luister en praat rustig

    Door goed te luisteren kan je het gesprek beter sturen en ook eens een wedervraag stellen. Wat vaak voorkomt is dat de geïnterviewde het verhaal gaat 'breien'. Lekker doorpraten om stiltes te voorkomen. Je kan daardoor afraken van het pad naar jouw kernboodschap. Niet nodig dus niet doen. Zeker voor een tv-item is dit niet handig. Daarvoor geldt: gebruik korte zinnen met een duidelijke punt.
  5. Zorg dat het beeld klopt met de inhoud

    Het lijkt vanzelfsprekend, dat als je vertelt over dat leuke initiatief dat jouw bedrijf organiseert voor een goed doel, dat je daar best bij mag glimlachen. Of als je directeur bent van een grote internationale organisatie, dat je dan dus niet ongeschoren in de tv-studio aankomt. Andersom kan ook. Een leidinggevende bij een groot transportbedrijf komt juist wél weer weg met opgestroopte mouwen en een niet helemaal perfect ABN.

 

Nu je deze tips in je broekzak hebt zitten weten wij zeker dat jij jouw volgende radio-interview gaat nailen! Heb je nou nog vragen of tips of tricks op maat nodig? Neem dan eens een kijkje bij onze mediatraining.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief