Met je Chesterfield in de trein?

Blog
Opinie
Thea van Unen
01-11-2016
Het lijkt een baantje uit een willekeurig stripboek: stoelentester. NOS kopte vandaag dat de Nederlandse Spoorwegen uit ruim 1.000 aanmeldingen tien stoelentesters heeft gekozen die in een team van 25 man nieuwe stoelen mogen testen. Als frequent treinreizigster kreeg dit artikel zeker mijn aandacht.

Stoelen in de trein: een belangrijke basis want ja, we zitten het liefste toch allemaal tijdens onze reis. Ik kan me voorstellen dat NS met veel factoren rekening houdt, zoals de omvang van de stoel. Want hoe meer stoelen er in een treinstel passen, hoe meer tevreden reizigers er zijn. Of schoonmaakgemak, want ook de schoonmaker moet in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk schoonmaken. En what about de levensduur: hoeveel billen zouden er gezeten hebben op de gemiddelde treinstoel van 10 jaar oud?

Loungetrein in spé?
Er zijn veel soorten treinen met allemaal een eigen naam. De sprinter en dubbeldekker zijn hiervan de meest herkenbare en de treinen hebben allemaal hun eigen type stoel. In de Sprinter zit bijvoorbeeld een keihard exemplaar en de bijpassende tl-verlichting doen je reis en je looks ook niet veel goeds. Doet NS dit expres zodat mensen gewoon wíllen staan in zo'n Sprinter? Doe mij een Chesterfieldtrein, voor de rokerige momenten na een avondje uit. Of een rijtuig vol Eames stoelen en trendy muurbekleding. En wat denk je van een kantoortrein? Een soort WeWork op wielen, het lijkt me wel wat.

Design in de trein
Afgelopen week was ik met mijn collega op de Dutch Design Week (DDW). Geïnspireerd bedachten we dat er eigenlijk een soort vouwstoel moest zijn, zodat je altijd je zitplaats in de trein of op het terras kunt hebben. Een moderne hipstervariant van de vouwfiets. Ons leek het wel wat. En toen bleek NS daar ook aanwezig en had voor de gelegenheid twee designers gevraagd om design toe te passen in de trein. Het werd Luisterruit; audiotours voor in de trein. Rijdend door het landschap luister je naar de jongste treinmachinist, de oudste conducteur of een bewoner langs het spoor. Een gemiste kans, want volgens mij hadden juist dáár heel veel billen stoelen kunnen testen. In elk geval meer dan 25.

Maar what about De Prullenbak?!
Het NS testteam denkt onder andere mee over het comfort en ontwerp van de stoelen, de accessoires zoals de kapstokken, stopcontacten en klaptafels. Ik vind het heel fijn dat NS zo enorm begaan is met ons comfort tijdens de reis. Maar waarom, WAAROM worden de prullenbakken niet onder de loep genomen? Welke treinreiziger heeft er geen knieblessure opgelopen van de nare uitstekende prullenbakjes in de Intercity? Of een berg afval over zich gekregen na het moeizaam openen van de dubbeldekker-prullenklep?  

De Gladiool verhaalt een 'interview met de ontwerper van de treinprullenbak' en er is een heuse Facebookgroep voor de 'onhandige prullenbak van de NS'. Ook de twitterfeed liegt er niet om. Lieve testers van de NS: tenzij jullie knieprotheses sponsoren, willen alsjeblieft óók de prullenbak beoordelen in de test?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief