MTV EMA: spanning, sensatie, glamour en een strak regime

Blog
PR
Noesjka van der Helm
22-11-2012


Rode loper, bekende artiesten, live muziek, entertainment en glamour. De MTV EMA in een notendop. Ingrediënten waar iedereen wel mee wil werken in pr. Hoe makkelijk kun je het hebben, niet?! True, er zijn trajecten en onderwerpen die moeilijker zijn om van de grond te krijgen, maar ook makkelijk... Dat hangt er nou net vanaf hoe je het bekijkt.

De MTV EMA is een jaarlijks terugkerend muziekspektakel waar onwijs veel om te doen is. Enerzijds biedt het letterlijk en figuurlijk een podium voor upcoming artiesten en gevestigde namen, anderzijds is het een event waarmee het mediamerk zelf MTV veel aandacht krijgt.

Dosering
Je wilt je mediamoment zo goed mogelijk uitkienen en doseren. Dat is zo bij een evenement als LowLands, maar ook voor de MTV EMA. Goed getimede releases rondom de locatie, de host, de line-up en de winnaars. Bovendien zit je midden in een internationale operatie en moet je zorgen dat de informatie voor de releases van alle artiesten, sponsors en stakeholders binnen is om de planning te kunnen volgen. Dit betekent veel contact, informatie die pas op het laatste moment doorkomt en snel schakelen. Je zit eigenlijk continu in een sneltrein en moet creatief inspringen op de ontwikkelingen. Met als doel niet zoveel mogelijk exposure, maar wel op zoveel mogelijk relevant bereik in de media.

Teleurstelling
De MTV EMA is populair, ook onder Nederlandse entertainment journalisten. Natuurlijk zou je iedereen mee willen nemen voor zoveel mogelijk relevante exposure. Dat betekent lobbyen, lobbyen en nog eens lobbyen voor die schare plekjes tijdens het event, maar helaas komt er niet spontaan ineens tig vierkante meter bij en moet je natuurlijk ook selectief zijn. Noem het een luxeprobleem, maar je moet heel veel mensen teleurstellen omdat er slechts beperkte mogelijkheden zijn. Niet alleen in hoeveel media aanwezig kunnen zijn, ook in wat er voor hen mogelijk is tijdens het event. Slecht nieuws brengen is nooit leuk, wordt nooit leuk en zal ook nooit een van mijn favoriete 'ttd's' zijn. Maar gelukkig mocht ik ook mensen blij maken! Waaronder het AD, Elle, NSMBL, Novum en Hitkrant.

Ready to rumble
Na dik twee maanden kom je op een punt dat het ein-de-lijk zover is. De hele locatie is opgedeeld in zones van waar iedereen op welk moment naartoe moet. Iedere journalist heeft een eigen plek langs de rode loper, in de mediaroom en een routing om daarna naartoe te gaan om de hele show van voor tot achter mee te maken. Zoals Hannibal altijd zei: "I love it when a plan comes together" en helemaal om bij terugkomst in m'n bed te duiken en eens wat slaap in te halen ;). Nieuwsgierig en het niet gezien? Neem dan eens een kijkje op onze Facebookpagina en in de perskamer van MTV...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief