Must knows of the week: AFAS, Madame Tussauds en Famous People

Blog
Trends
Tamara Vlootman
23-09-2016
Na een weekje klussen in huis ben ik weer op kantoor. Maar de nieuwtjes van afgelopen week zijn me niet ontglipt. Was al jij op de hoogte van 'AFAS Live', de briljante PR-stunt van Madame Tussauds of de video van a sh*t ton of famous people.

 

HMH wordt AFAS Live
De Heineken Music Hall heet voortaan de 'AFAS Live'. Yep. Je eerste reactie ligt waarschijnlijk in de lijn van de reactie van columnist Robert van Gijssel van de Volkskrant. Wat wordt het dan? Blijft het een evenementenhal en concertgebouw? Zo klinkt het in ieder geval niet. Buiten het feit dat AFAS totaal geen bekend merk is (het is een softwarebedrijf), is HMH nu juist zo'n naam waar moeilijk aan getoornd kan worden. Want té bekend. En doeltreffend. Bier en feesten, dat hoort bij elkaar. Software en feesten totaal niet. Ik verbaas me wel vaker over samenwerkingen waar grof geld voor wordt neergelegd, terwijl de merk-relevantie ver te zoeken is. Maar goed, de commotie hebben ze wel te pakken.

Madame Tussauds
Brangelina wordt weer Brad Pitt en Angelina Jolie. Het wereldbekende stel gaat scheiden. Dat is in principe geen must know, scheidingen zijn helaas aan de orde van de dag, maar de actie van Madame Tussauds daarop is dat wel. Geniaal! In het radio 1 NOS journaal en onder andere in het AD was te lezen dat het wassenbeeldenmuseum de beelden van het stel direct maar uit elkaar haalt. Een simpele foto van twee medewerkers die de beelden letterlijk scheiden, een Tweet en het nieuwtje is gekaapt. Chapeau Tussauds!

Sh*t ton of famous people
In Nederland is het ook weer losgebroken; de strijd om de kiezer. In Amerika gaat het er al een stukje feller aan toe. Nu is politiek misschien niet ons dagelijks werk, leerzaam is het wel. Vrijwel nergens wordt zoveel uit de kast getrokken om aandacht te trekken. Alle spotlights zijn in de US natuurlijk gericht op de strijd tussen Trump en Clinton. Een 'tipping point in history', volgens sommigen. Reken maar dat er op dit moment gigantische bedragen worden neergelegd voor een paar seconden aandacht. En hoe bereik je die aandacht beter dan met celebrities? In Nederland is de ophef altijd beperkt, maar in Amerika is deze omvang vrij normaal. Denk aan Oprah Winfrey die onverdeeld achter Barack Obama stond. Nu hebben een heleboel beroemdheden zich niet zozeer achter Clinton, maar wel tegen Trump geschaard. Wat vind jij van de promotievideo?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief