Must Knows of the Week: De selectieprocedure van PR-bureau's, Adele en moordlustige collega's

Blog
Trends
Rosanne Van Setten
30-10-2015
Vandaag is niet alleen mijn allereerste blog ooit bij Coopr, maar ook heb ik de eer om de 'Coopr need-to-knows of the week' af te trappen. Elke week vind je hier handige nieuwsfeitjes, relevante trends, gave cases en niet-te-missen blogs.

1. Artikel in Metro: zo kiezen PR-bureaus de beste man of vrouw voor de job
Ben je op zoek naar een leuke (nieuwe) uitdaging in de PR? Dan is dit zeker een need-to-know voor jou. Wie regelmatig met de trein reist en graag een krantje leest heeft het wellicht al gezien: onze Jos stond afgelopen maandag in het Dagblad Metro, samen met Jacqueline Bosselaar van Het PR Bureau en Robert Kroon van Kroon op het werk. In het artikel vertellen ze waar zij op letten bij het kiezen van de juiste persoon voor die felbegeerde PR- baan. Here goes:

Jos gelooft niet in vacaturesites. Hij gaat liever al op zoek naar mensen als hij eigenlijk nog geen openstaande vacatures heeft. Dit doet hij door continu met mensen in contact te blijven van wie hij weet dat ze interesse hebben en bij plek moeiteloos kunnen instromen. Zijn tip? 'Zoek contact met iemand die een soortgelijke baan heeft die jij ambieert. Gek genoeg gebeurt dat eigenlijk nooit'.'

Jacqueline van Het PR Bureau noemt het belang van het hebben van een netwerk. Sollicitanten die kunnen laten zien dat ze echt gewerkt hebben aan het opbouwen van relaties, hebben bij Het PR Bureau een streepje voor. De meeste sollicitanten komen bij hen binnen doordat zij iemand kennen die al werkt bij het bedrijf, ook door te netwerken dus.

Robert, van Kroon op het werk geeft aan dat zijn PR-bureau een echte 'niche-player' is: zij richten zich volledig op het gebied van eten en drinken. Voor hem is het daarom belangrijk dat een sollicitant een bovenmatige affiniteit heeft met eten en drinken, het schrijven van een foodblog is wat hem betreft dan ook een pré. 'Foodbloggers zijn namelijk goed in schrijven, maar hebben vaak ook al een netwerk. Dat is belangrijk in ons vak'.

Conclusie? Networking is key. Blijf in contact met mensen die werkzaam zijn in jouw vakgebied of bij een bedrijf waar je graag zou willen werken. En durf te vragen! Je weet maar nooit wanneer iemand een deurtje voor je kan openen naar die nieuwe baan.

2. Buzz & social: Adele en haar klaptelefoontje
De videoclip 'Hello' van Adele, iets wat je deze week niet gemist kunt hebben. Het nummer kwam vorige week vrijdag uit en is nu al meer dan 147 miljoen keer bekeken op YouTube en dus het meest succesvolle nummer van het jaar. Zelfs de trailer van de nieuwe Star Wars film heeft het niet beter gedaan dan de clip van de populaire Britse zangeres. Wat maakt deze clip zo bijzonder?

Na 3 jaar niks van zicht te hebben laten horen maakt Adele haar herintrede in de muziekwereld met de tekst: "hello, it's me. I was wondering if after all these years you would like to meet to go over everything.'' Vervolgens klapt ze haar telefoontje dicht. Een klaptelefoontje? Waarom niet gewoon de nieuwste iPhone? Dat vroegen veel mensen zich af. Verantwoordelijk voor de productie van de clip was de Franse regisseur Xavier Dolan. Aan People Magazine vertelt hij dat hij bewust geen iPhone heeft gebruikt omdat het voor hem voelt alsof hij een reclame voor Apple aan het maken is.

Ahá.

Geen hele bijzondere reden. Maar toch. Meer dan 147 miljoen keer bekeken. Of het klaptelefoontje stiekem in de videoclip gebouwd is om meer kijkers te trekken? Geen idee. Maar het heeft zeker geholpen. Het kan soms in de kleinste dingen zitten. Klein, maar opvallend. Als je het slim speelt kun je door een klein detail toe te voegen een van de meest besproken onderwerpen van de week worden. En dat is nou precies het doel van PR.

Mocht je nou niet bij de meer dan 147 miljoen mensen horen die de clip al hebben bekeken, grijp dan nu je kans:

https://www.youtube.com/watch?v=YQHsXMglC9A

3. Halloween at the office
Last but not least een interne need-to-know: ook bij Coopr hebben we deze week aan Halloween gedaan. Donderdag kwam bij menig Cooprista de moordlust naar boven tijdens het 'moordspel'...houd onze vacatures in de gaten want we hebben inmiddels wat lege plekken die opgevuld moeten worden (zie foto).

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief