Must Knows of the Week:Coolblue, livestreamen en Black Friday

Blog
Trends
Marieke Fennis
04-12-2015
Drukke week gehad en geen tijd gehad om alle stukken in de media te lezen? Dit zijn de belangrijkste onderwerpen op het gebied van PR, social buzz en bijzondere campagnes van de week op een rij.

1. Sinterklaas neemt Coolblue over
Afgelopen dinsdag begon het te zoemen op Twitter: geruchten dat Coolblue voor één miljard zou worden overgenomen. Eindbaas Pieter Zwart had een mail aan zijn medewerkers gestuurd met de mededeling dat alle medewerkers zich om 16.00 uur in kantine van het bedrijf moesten verzamelen. Die mail was gelekt. Maar ook op de site verscheen het bericht dat de klantservice op dat tijdstip even uit de lucht zou zijn. Naarmate het tegen 16.00 uur aan liep, stond ook hier de telefoon roodgloeiend: journalisten die bevestiging willen of het gerucht klopt, verslaggevers in de startblokken om naar Rotterdam te vertrekken.

Om stipt 16.00 uur maakte Pieter Zwart het grote nieuws bekend: Coolblue wordt verkocht aan een grote bekende buitenlandse speler. Sinterklaas. Geen onlogische keuze want Coolblue en Sinterklaas werken al jaren samen bovendien hebben ze hetzelfde doel: klanten blij maken. Zodra Sinterklaas het land in komt, wordt hij toegevoegd aan het managementteam van Coolblue in de functie van CSO.Op sociale media gaat het los; Coolblue wordt trending topic. Pieter zet de toko stil om alle medewerkers te bedanken voor hun inzet in deze drukke Sinterklaasperiode. Coolblue trekt hiermee niet alleen alle Sinterklaasaandacht naar zich toe, en laat zien dat het de baas is in deze periode, het maakt ook in één klap een einde aan alle geruchten over mogelijke overnames. Actie geslaagd.

2. Facebook komt met livestreamen
Daar is ie dan: de bevestiging dat live video streaming geen hype is. Facebook gaat er ook mee aan de haal en gaat daarmee direct de concurrentie aan met Meerkat en Periscope. Deze week kondigde het bedrijf aan dat de optie om

Met deze functie kun je Facebook-vrienden direct mee laten kijken met wat je op dat moment aan het doen bent. Je begint gewoon met uitzenden via het veld waar je normaal gesproken de status-update ingeeft. Tijdens de uitzending zie je hoeveel mensen er met je meekijken en wie dat zijn. Bovendien kunnen kijkers ook live commentaar geven of de video liken. Officieel moet het overigens nog lijken dat dit een test is, maar mij lijkt de kans vrij klein - gezien de populariteit ook van Snapchat en verwachting dat communicatie steeds sneller en vergankelijker wordt - dat de functie wordt geschrapt. Benieuwd wat we als PR-professional met live video streaming kunnen? Lees het in de post "Hoe de communicatiebusiness Meerkat en andere live video streaming apps kan gebruiken".

3. Wordt Black Friday ook een PR-play in Nederland?
Een nieuwe Amerikaanse traditie die nu ook voet aan de grond lijkt te hebben in Nederland. Mijn tijdlijn op Facebook en Instagram stond ook bomvol met aanbiedingen van bedrijven in het kader van Black Friday.

Met Black Friday, de dag na Thanksgiving, lokken Amerikaanse bedrijven het grote publiek naar de winkel om voor zo min mogelijk geld hun kerstinkopen te doen. Sinds dit jaar lijkt het ook een marketinginstrument te worden in Nederland. Vorig jaar was het alleen nog de Media Markt die hierop inhaakte, dit jaar waren het tig bedrijven meer laat de website Black Friday Nederland.

Dat het leeft onder veel Nederlanders blijkt ook uit de zoekresultaten van Google waaruit een enorme piek af te lezen is. Kan Black Friday uitgroeien tot net z'n PR-play als Blue Monday (de meest depressieve dag van het jaar) en kunnen we volgend jaar op veel inhakers rekenen? Wie weet, maar gezien ook de enorme populariteit voor Halloween dit jaar acht ik de kans vrij groot. Ik zet het in ieder geval op mijn agenda voor 2016. De vertaling naar het Nederlanders zal in ieder geval niet snel gemaakt worden, omdat we dan in de knoei komen met de kernachtige naam voor de kilometerslange files op de Franse snelwegen in de zomer.

Fijn weekend. Wil je reageren of heb je nog een Must Know voor deze week gevonden? Laat het weten onderaan deze blog of via Twitter.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief