Native Advertising: Overschatten bloggers zichzelf?

Blog
Opinie
Jos Govaart
04-05-2015
Als iets de afgelopen anderhalf jaar doorgebroken is in onze branche dan is het Native Advertising. Bloggers zijn commercieel gegaan. Iets wat natuurlijk hun goed recht is. Er zijn erbij die van bloggen echt hun werk hebben kunnen maken. Dan is het logisch dat je daar geld voor vraagt. Ik maak me echter toch zorgen. Ik raad iedere blogger die commercieel gegaan is aan, eens te gaan kijken en luisteren bij Linda Magazine. Ook zij maken volop commerciële content. Zij doen dat echter mét hart en ziel. (B)(V)loggers.. Ze werden lang onderschat. Nu moeten sommigen van hen vrezen dat zij zichzelf niet overschatten.

De lezer oordeelt
De afgelopen jaren hebben we bij ons bureau behoorlijk wat geëxperimenteerd met "native advertising". Met wisselend resultaat. Soms waren de lezers van de blogs dolgelukkig maar was de merkrelevantie twijfelachtig. Soms was het juist andersom. Verhaal waar de klant superblij mee was, maar de community rondom een blogger ging los. Inmiddels denk ik dat we er een aardig gevoel voor hebben gekregen, maar het blijft zaak om elke keer heel kritisch naar de briefing te kijken. Je moet je altijd afvragen of je in de eerste plaats de lezer van de blog dient, en op de tweede plaats, je ook nog het merk goed overeind houdt. Dat is niet zo makkelijk. Wie betaalt, bepaalt immers. En hoe het stuk het écht gaat doen, zie je pas ná publicatie. Dat is wél het fijne van native advertising. Je krijgt snel feedback in de comments, shares en likes.

Wat moet je als blogger?
Ik adviseer al deze bloggers om superkritisch te blijven of te worden. Uiteindelijk bepaalt je community je bestaansrecht. Ik zie sommige bloggers vervreemden van hun publiek en hoe ze ooit zelf begonnen waren vanwege een overdaad aan commerciële opdrachten waarbij de opdrachtgever té machtig bleek. Vaak vraag ik me af waarom dat gebeurt. Het is niet zo onlogisch. Met online uitgeven geld verdienen is niet iedereen gegeven. Als het je dan lukt dan ben je waarschijnlijk geneigd om snel je eerste opdrachten aan te nemen. Eenmaal een paar klusjes gedaan, en je kunt weer verder.

Wees niet arrogant en ken je plaats
Vanuit de PR-kant zijn we gedoemd vanwege de term "free publicity". Met name het woord "free" is verneukeratief. Wat mij betreft bestaat free publicity helemaal niet. Relevanter is het, wanneer je het zou hebben over "samenwerken met media die kunnen bestaan van wat hun lezers betalen en wat er via advertentie-inkomsten binnenkomt". Maar dat is nogal een lange uitleg. Voor heel veel zaken vind ik het volkomen logisch dat bloggers een vergoeding vragen. Al is het maar omdat de lezers van die blogs geen cent betalen om de content te lezen. Voor niets gaat de zon op. Ik vind sommige bloggers alleen wel doorschieten. Wanneer het gaat om het testen van een product waar ze ook bij grote nieuwsmedia hard op zitten te wachten, mag je gewoon blij zijn dat je zo'n product mag testen. Superrelevante content voor je community, namelijk.

Zoek een balans
Ik verwacht het komende jaar een balancering op dit vlak. De commercialisering van bloggers zal ongetwijfeld doorgaan. Prima. Ik verwacht echter ook meer realiteitszin. Veel merken hebben "native advertising" uitgetest als shiny new object. Nu wordt het gewoon beoordeeld op effectiviteit. En die kan er zeker zijn. Merken moeten accepteren dat ze content moeten leveren die past bij het publiek van de blog. (Lees: 1 briefing voor 10 blogs is dus geen weg naar succes!). Bloggers moeten vasthouden aan datgene waar ze ooit een blog voor begonnen zijn. Dan komt het allemaal goed.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief