News flash! Wat vindt men van persberichten?

Blog
PR
Lenneke van der Waals
19-02-2018
Bij Coopr versturen we bijna dagelijks een persbericht. De berichten lopen uiteen van nieuws over evenementen, tot een filmtrailer of nieuwe gadget.  De berichten zelf zijn dan ook zeer wisselend: van kort en krachtig tot uitgebreid met vele bijlagen. Er gaat aardig wat tijd zitten in het voorbereiden van de persberichten. Daarnaast krijgen we ook redelijk wat feedback en vragen nádat persberichten zijn verstuurd. Zelfs vragen die letterlijk in het bericht staan... En omdat wij zelf, net als de meeste mensen, steeds meer nieuws halen door alleen nog headlines en korte online updates te lezen, rees bij mij de vraag of de lange persberichten nog wel van deze tijd zijn. Onder collega's zijn de meningen zeer wisselend. Daarom heb ik de volgende stelling;

Persberichten zijn niet meer van deze tijd
voorgelegd bij 3 journalisten die dagelijks meerdere persberichten ontvangen: een blogger voor een online magazine, een editor van een lifestyle website en een freelancer voor o.a. een krant.

Niet uniek
Annemarie van der Ven (Founder, Editor in chief online magazine Enfait): "In sommige gevallen zijn persberichten inderdaad passé. Alleen relevante persberichten bewaar ik om er op een later moment iets mee te doen. Maar ik kopieer bijna nooit informatie uit een persbericht. Het liefst ga ik mooie samenwerkingen aan met merken. Als influencer wil je immers unieke content maken en dat is precies wat een persbericht je niet geeft."

Doelgroep

Mirjam van den Broeke (Editor in chief Gatsby.nl, online editor Harper's Bazaar)"Ik ben het grotendeels eens met de stelling dat persberichten niet meer van deze tijd zijn. PR-bureaus die niets meer doen dan zouteloze persberichten rondpompen, zonder na te denken of het wel aansluit bij de doelgroep of stijl van een titel, die hebben het echt niet begrepen. In mijn inbox tref ik op een dag soms 25 persberichten aan. De 'delete all'-knop is dan snel gevonden. Het is wel fijn als PR-bureaus met je meedenken, en je alleen benaderen als ze iets hebben dat echt goed aansluit bij jouw doelgroep. Op die manier bouw je ook echt een band op met elkaar, in plaats van dat je elkaar alleen maar gebruikt als doorgeefluik."

Persoonlijk en beknopt
Ingelise de Vries (Freelance journalist voor onder andere Metro en NMTH.nl)"Persberichten zijn zeker van deze tijd! Ik haal zelf ontzettend veel input uit persberichten. Mits ze goed geschreven zijn natuurlijk. Meestal lees ik niet meer dan de kop en de eerste alinea, daarna weet ik of het relevant is voor één van de media waarvoor ik werk. Persberichten zijn denk ik de ideale manier om op de hoogte te blijven van nieuwe producten, bedrijven of evenementen. Maar, het is de persoonlijke opvolging een paar dagen later, die maakt of ze ook écht nuttig zijn. Ken de journalist die je mailt en ken zijn of haar medium."

De 3 tips van Ingelise:
  • Zorg voor een pakkende kop.
  • Stuur geen mail met een PDF naar het persbericht. Het is teveel moeite om die PDF te openen als er nog 10 andere persberichten liggen die ik snel kan lezen.
  • Verkoop je product of dienst in de eerste drie zinnen. De meesten zullen daarna afhaken, tenzij het natuurlijk een onderwerp is dat bij je medium past.




Short & Sweet
Wat me opvalt uit deze 3 meningen en tips is dat targeting enorm belangrijk is. Een medium of journalist dat niets met je bericht kan, daar gaat het linea recta in de prullenbak. Maar is het nuttige info, dan wordt het bericht overgenomen, doorgespeeld en misschien zelfs opgeslagen. Daarnaast krijgen media dagelijks veel persberichten in hun mailbox binnen. Houd het dus short & sweet! Met de belangrijkste informatie in een aansprekende kop en samengevat in de eerste zinnen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief