Newsjacken van de Zwartepiet-petitie

Blog
Opinie
Jody Koehler
23-10-2013


Newsjacking, het heel snel inhaken op actuele gebeurtenissen in de media, blijft een interessant fenomeen. Waarom? Omdat het in de regel vraagt om een mix van creativiteit, alertheid en / of lef. Van advertenties van Heineken tot het snel schakelen van Oreo tijdens de Super Bowl black-out. Voor relatief lage kosten veel publiciteit krijgen, wie wilt dit nu niet?

Tegen afschaffing Sinterklaas
De discussie rondom Zwarte Piet gemist de afgelopen dagen? Goed voor jou! De rest van Nederland is er mee doodgegooid door alle media. En ging er vervolgens zelf mee aan de haal via de sociale media. Als je actief bent op Facebook, dan kan de Zwartepiet-petitie je ook niet ontgaan zijn. Een initiatief van de jonge reclamemakers Kevin van Boeckholtz (23 jaar) en Bas Vreugde (25) uit Roosendaal. Als reactie op de uitspraken van VN-onderzoeker Verene Sheperd begonnen zij de Facebook-pagina 'tegen de afschaffing van het Sinterklaasfeest'. En al snel werd dit nieuws, groot nieuws.

Inhaken door Fanrise
De groei van de pagina werd snel opgemerkt door het platform Fanrise, dat inzicht geeft in de statistieken van Facebook fanpagina's. Een ideale gelegenheid om aan te haken op het nieuws. En wel met een persbericht en het nieuws dat Pietitie de snelstgroeiende, Nederlandse Facebookpagina ooit is. Voer voor media om de pagina en de discussie weer te actualiseren. Het resultaat? Publicaties op onder andere Nu.nl, De Telegraaf, Gazet van Antwerpen, Omroep Brabant en Hart van Nederland. Snel, simpel en doeltreffend. Een schoolvoorbeeld van newsjacking.

1.562.671 likes
Afsluitend ter informatie: op deze woensdagavond, rond de klok van 22.00 uur, staat de pagina inmiddels op ruim 1,5 miljoen likes en wordt de pietitie aangeboden aan de VN. To be continued vrees ik...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief