Newsstretching'? Verleng de levensduur van je nieuws!

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
24-04-2014
In de goede oude tijd was het nieuws van vandaag, morgen oud nieuws. Wie dat principe nog steeds hanteert loopt zeker 5 jaar achter. Tegenwoordig mag je al blij zijn dat iets wat vanochtend online booming was, überhaupt de krant nog haalt. Niets is zo vergankelijk als het nieuws, maar moet dat per definitie waarheid zijn? Er zijn manieren om de levenscyclus van het nieuws bewust te verlengen. Hoe? Dat lees je hier.

Korte levenscyclusDe levenscyclus van het nieuws is an sich niet veranderd, maar het verloop gaat wel in een vele malen hogere snelheid, bovendien moet de trigger veel groter en  interessanter zijn dan een aantal jaar geleden om opgepakt te worden. Snel groot te worden en weer even snel in vergetelheid te raken. Een waarheid als een koe als je je daar gewoon maar bij neerlegt.



NewsstretchingMet nieuwsstretching kun je niet alleen de levensduur van het nieuws verlengen, maar het ook nog eens meer body geven. Al zijn we vanuit het 'traditionele' misschien nog steeds gewend om iets te pluggen en weer snel door te gaan naar het volgende, de impact is vele malen groter wanneer alle aspecten van het nieuws goed worden neergezet. Ook niet verkeerd, het is direct een manier om de relevantie van (online) PR te vergroten.

Het is een kwestie van het nieuws 'opknippen', de juiste middelen in te zetten om het nieuws ook in kleinere brokken aan informatie relevant te laten zijn en dit vervolgens gefaseerd uitrollen. Hierbij langzaam opbouwen naar het hoogtepunt en deze weer opvolgen met inhoud. Op die manier kun je een nieuwsfeit uitspreiden over een langere periode. Dit ziet er als volgt uit:
  • Triggeren (informatie vrijgeven die nieuwsgierig maakt, maar nog niet alles weggeeft)
  • Aankondiging (via bijvoorbeeld Twitter, Facebook, newsalert of een persbericht)
  • Inhoud (nieuwspublicatie)
  • Context (achtergrond geven via bijvoorbeeld een interview of een blogpost)
  • Analyse (opvolging van het nieuws met nieuwe inzichten)
  • Conversation (opvolgen van het nieuws met online content of een online campagne)
  • Longtail (hergebruiken van informatie)
  • Bij 'newsstretching' is het misschien nog wel belangrijker dan bij andere PR strategieën om een goede, selectieve en gerichte media-analyse te maken. Waarin per fase goed gekeken wordt naar de relevantie voor influencers, bloggers als traditionele journalisten/media van de specifieke informatie en content.

    Integratie social en marketingNewsstretching is echter niet alleen afhankelijk van de online en traditionele media. Social is een middel bij uitstek om in te zetten en zo de levensduur van het nieuws te verlengen. Denk hierbij aan een video, infographic, powerpoint, blogpost of visual die gedoseerd ingezet worden richting online fans, influencers en blogs. Wanneer het nieuwsgeweld nog 'vers' is, biedt newsstretching ook een mooie basis voor een gave marketingcampagne wat de levensduur van het onderwerp wederom verlengt.

    De magische 'longtail'Het internet mag dan bekend staan als 'snel en vergankelijk', maar eigenlijk is dat vooral van toepassing op de sociale netwerken en microblogs. Wat op het internet staat blijft hier staan totdat iemand het er bewust afhaalt. Het is dan ook slim om rondom iedere significante gebeurtenis een online verhaal te hebben. In de vorm van een blogpost, een Slideshare presentatie of YouTube video. Deze kunnen (mits met goede SEO) jaren later nog teruggevonden worden.

    Bovendien kunnen oudere blogs altijd nog een keer aangehaald worden als 'tip' of op een moment dat de inhoud weer relevant is te delen via Twitter of Facebook. Dat het al iets langer online staat, betekent nog niet dat de waarde van de inhoud minder is geworden.

    Wie de kunst van 'stretching' goed weet toe te passen kan een gebeurtenis zo weken of langer aanwezig laten zijn in de media en op social media. Bij newsstretching draait alles om relevantie, content en storytelling. Het steeds weer herhalen van dezelfde boodschap of zelfde cijfers is eerder vermoeiend dan relevant. Rondom hetzelfde thema steeds weer nieuwe inzichten en informatie delen, maakt het echter toch weer relevant om te consumeren. 

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief