Niet vergeten! Recycle de PR resultaten

Blog
Opinie
Jody Koehler
25-01-2011
Wanneer je als PR adviseur in de media goed 'scoort' voor een klant, dan voel je je even wereldkampioen. YES! Je bent blij, trots of misschien zelfs wel een beetje opgelucht. Want er moest ook resultaat komen nu. Top, het is je gelukt! Dit is waar PR voor veel organisaties om draait. Free publicity in de media. En vaak houdt het hierbij op. Het doel van free publicity is bereikt en daarmee houdt de oefening eigenlijk wel op. Wat veel organisaties niet inzien, is dat het recyclen van deze PR resultaten ook zeer waardevol kan zijn. Vanuit een geloofwaardigheid of expertise bijvoorbeeld. Vandaag 5 manieren om meer te doen met je media coverage. Ik zou zeggen: start vandaag nog met een 'groener' PR!Het recyclen van media coverage
Mooie PR resultaten kunnen dus hergebruikt worden en een nieuw doel dienen. Hier een overzicht van 5 manieren:

1. Integreer in marketingNatuurlijk! Waarom ook niet? Het is heel logisch om goede artikelen is een persmap op te nemen, maar waarom niet in marketingmateriaal als brochures, banners of zelfs visitekaartjes. Een goede quote uit een gerenomeerde titel geeft misschien net dat beetje meer endorsement. Overweeg het eens.

2. Integreer onlineHeb je een digitale perskamer? Neem de resultaten ook hierin mee. Zeker als je verschillende formats hebt, met print, audio en video. Link naar het origineel indien mogelijk. Dit helpt qua authenticiteit. Trouwens, een gedeelte hiervan doorzetten naar de homepage is een mooie aanvulling. Maak een sectie aan 'In de media' en laat de grootste succesen hier rouleren.

3. Inspiratie voor het blogHeb je een blog? Er ooit over nagedacht om inspiratie voor posts te halen uit bestaande media coverage?  Tip: lees de PR resultaten eens rustig door en kijk of je inspiratie kunt vinden voor een nieuwe blogtitel of invalshoek. Een vers perspectief kan altijd helpen. Of deel de laatste 5 resultaten in een blogpost. Zeker interessant als ook klanten jouw blog volgen. Weten ze direct weer waarom ze met jou samenwerken

4. Intern delenIn de eerste 4 jaar van mijn PR carriére had ik altijd een prikbord naast mijn bureau staan. Hier hingen over tijd de beste knipsels. En iedereen die langsliep, van collega's tot potentiële nieuwe klanten, moesten altijd even stilstaan bij het bord. Even lezen en neuzen. Hiermee laat je als professional een expertise zien, maar creeër je ook een gevoel van trots. "We staan in de krant, dus we zijn lekker bezig". Nu kan een Twitterstream dezelde impact hebben natuurlijk. Waarom hang je geen scherm op in de hal? In plaats van die oude knipselmap.

5. Voer voor social mediaGoede knipsels zijn prima voer voor social media inspanningen. Waarom deel je dat online artikel niet via Twitter? Of plaats je dat interview met de CEO niet in het eigen YouTube-kanaal? Ga hiermee aan de slag, maar probeer hier ook keuzes te maken. Waarschijnlijk wil je andere content delen op Facebook dan op LinkedIn.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van het recyclen van PR resultaten. Kun jij nog een tip achterlaten? Ik heb waarschijnlijk nog wel een paar mogelijkheden links laten liggen. En oh ja.. eerlijk. Ook wij moeten op dit vlak nog meters maken. Coopr heeft de afgelopen periode prachtige resultaten gescoord, maar daar doen we nog niets mee. Puntje van aandacht... toch Marie Louise? (intern grapje ... precies, je begrijpt 'm)

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief