Nieuwe hulpmiddelen zoektocht PR bureau

Blog
Opinie
Jody Koehler
18-09-2013


Stel je krijgt de opdracht om op zoek te gaan naar een PR bureau. Pfff... waar begin je dan? Zo'n 3 jaar geleden raakte ik dit onderwerp al aan in de blogpost: Help! Ik zoek een PR bureau. Nu zijn er vandaag twee nieuwe hulpmiddelen die het vermelden hier meer dan waard zijn. De initiatiefnemer? De VPRA, de brancheorganisatie voor public relations waar Coopr lid van is. Zij ontwikkelde een nieuwe checklist om tot de juiste keuze van een PR bureau te komen én lanceerde vandaag een nieuwe pitchhulpservice.

Document: Hoe kiest u een bureau?
Via de website van de VPRA kunnen opdrachtgevers het document 'Hoe kiest u een bureau?' downloaden. Een interessant document dat een 'must read' is voor organisaties die een pitch uitschrijven. Van de eerste bureauselectie en de shortlist, tot oriënterende gesprekken en eventuele bureaucompetities. Zo'n 50 vragen zorgen ervoor dat het proces goed verloopt.

Het VPRA PitchAdvies
Omdat het best lastig is om een goede pitch uit te schrijven, biedt de VPRA vanaf vandaag dus ook een nieuwe service: VPRA PitchAdvies. Voor een vast bedrag van 800 euro helpt een van de VPRA alumni-leden bij de zoektocht naar een passend PR bureau. De alumnus werkt volstrekt onafhankelijk en dingt niet mee naar de opdracht. Het grote voordeel? Hij of zij heeft vaak wel meer dan 30 jaar in het vak gewerkt.

David Gribnau, voorzitter van de VPRA: 'We merken dat veel organisaties moeite hebben bij het uitschrijven van een goede pitch. Maar ook de public relations- en communicatieadviesbureaus vinden het lastig om in een pitch te acteren. Wat zijn de spelregels? Wie zijn je concurrenten? Wat is de briefing en pas ik eigenlijk wel bij deze klant of opdracht?'

Wat mij betreft twee hulpmiddelen die zullen bijdragen aan het soepeler laten verlopen van een pitchproces. Bedankt VPRA!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief