Nike claimt WK met hun allereerste animatiefilm

Blog
PR
Marlous Westra
10-06-2014
Nike-commercials zijn altijd al wel tamelijk briljant, afgelopen weekend lieten ze hun concurrentie echter nog dieper in het stof bijten. Traditiegetrouw springen veel grote merken in op voetbalevenementen zoals het WK. Alles voor wat aandacht. Nike is daarin geen uitzondering. Als sponsor van heel wat grote topvoetballers mogen ze natuurlijk niet ontbreken. Meestal komen zij met prachtig gefilmde commercials waarin alle Nike-spelers opdraven. Maar deze keer gooien ze het over een heel andere boeg.

(Super)helden
Slechts een paar dagen voor het WK lanceert Nike een maar liefst vijf-en-een-halve minuut durende animatiefilm met de heldhaftige titel 'The last game', waarin 's werelds belangrijkste voetbalsterren van dit moment in voorkomen: Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Neymar Júnior, Zlatan Ibrahimovi?, Andrés Iniesta, David Luiz, Franck Ribéry, Tim Howard en Ronaldo 'Il Fenomeno'. Nike zou Nike niet zijn wanneer het niet prachtig gemaakt zou zijn en de verhaallijn is ook nog best wel oké. Na een paar seconden vergeet je bijna dat je naar een commercial zit te kijken.

#riskeverything
De film 'The last game' past perfect in de #riskeverything campagne van Nike. Door middel van verschillende uitingen koppelt Nike dit jaar oneliners als 'fear nothing', 'attempt the unthinkable' en 'never play it safe' aan voetbal om zo aan te geven dat risico nemen iets is dat spelers in hun DNA (moeten) hebben. In de film raken topspelers aan lager wal doordat een slechterik perfect voorspelbaar voetballende 'clones' heeft ontwikkeld. De échte spelers zijn heerlijk stereotype neergezet. Maar uiteindelijk wint de liefde voor de sport én het besef dat risicovol spelen veel effectiever is dan het risicoloze het van de depressie. Onder het mom van 'there is no greater danger than playing it safe' brengen ze de onvoorspelbaarheid weer terug in het voetbal en verslaan ze de gekloonde varianten van zichzelf.

https://www.youtube.com/watch?v=Iy1rumvo9xc#t=318

Wat een geld
Mijn eerste reactie op de commercial was: dat zal wel een vermogen hebben gekost, bizar. Maar in tweede instantie blijkt het toch ook heel erg slim. Voor zover ik weet worden er geen magistrale bedragen besteed aan media-inkoop. Daarvoor is de film natuurlijk ook te lang. Het wordt gepushed via de social media kanalen van de spelers. En als je bedenkt dat alleen Cristiano Ronaldo al meer dan 26 miljoen volgers heeft, Neymar bijna 11 miljoen en Wayne Rooney bijna 9 miljoen, dan snap je dat deze campagne binnen no time viral is gegaan.

Schoenen kopen
De animatie is een reclame-uiting voor de nieuwste voetbalschoenen, dat je het even weet. Maar who cares?? Nike heeft zich met deze animatie op een onderscheidende manier weten te koppelen aan het WK. Het is een video die anders is dan anderen en is daarmee 'disrubtive' genoeg om te blijven hangen bij de kijker. Bovendien zit het gewoon weer erg goed in elkaar, borduurt het voort op hun bestaande strategie waarmee het niet 'slechts een leuk los WK-dingetje' is en maken ze slim gebruikt van de invloed van 'hun' topvoetballers. Kortom: Nike zet zichzelf wederom neer als een partij die voorloopt op alle fronten. En met zo'n merk wil je als consument dus best graag worden geassocieerd.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief