Nog heel even over het EK...

Blog
Opinie
Marlous Westra
21-06-2012


...en over sponsoring en merkassociatie

Waarom heeft óns oranje zo teleurstellend gepresteerd dit EK met hun nul punten? Wij hebben het nog nooit zo slecht gedaan. Het was deze week een dankbaar onderwerp op kantoor om over te praten met voornamelijk vrouwen. Wij gooien het natuurlijk meteen op het relationele aspect."Ik heb gehoord van een vriendin die werkt in een kledingzaak waar wel eens een bekende van de vriend van die en die voetballer komt, dat X is vreemdgegaan met de vrouw van X. Ja, dat is echt een betrouwbare bron. En ja, die en die spelers zijn met elkaar op de vuist gegaan in de kleedkamer en zijn bijna uit de selectie gezet. En wist je dat Sylvie en Rafael toch wel gaan scheiden? Ze wachten alleen met het bekendmaken daarvan tot na het EK".Jawel, het roddelcircuit is in volle gang. Logisch dat de chemie en de eenheid ver te zoeken waren op het veld en dat we nu gewoon weer door moeten met de orde van de dag.

Sponsorresultaten
Er zijn miljoenen geïnvesteerd in EK campagnes. Wat nu? Bij 'mijn' appie waren afgelopen weekend mannetjes van Coca Cola druk bezig om alle reguliere flessen uit de schappen te trekken en de voorraad left-over EK flessen er in te stouwen. Je wilt er immers niet mee blijven zitten. En hoe zit dat met alle commercials van oranje-aanhakers? Weggegooid geld, of heeft het toch wat opgeleverd? Ik hoorde op het nieuws dat de economische negatieve gevolgen voor Nederland bijna te verwaarlozen zijn. Maar als je de cijfers van het Gfk mag geloven, lopen ondernemers geld mis op heel veel vlakken. Volgens hen gaat het om zo'n 22 miljoen euro. Het economisch bureau van ING schat het zelfs op 40 miljoen.

Voorspelbaar

Dat we met nul punten huiswaarts zouden keren was natuurlijk grotendeels wel te voorspellen. De ideeën voor aangepaste marketingcampagnes van de sponsors lagen waarschijnlijk al op de plank. Zelfspot (zo voelt het althans) met een knipoog. Hoezo zwart gat na dit teleurstellende EK? ING heeft hier heerlijk herkenbaar op ingespeeld met hun commercial 'Altijd achter Oranje'.

Tuurlijk, nu effe niet, maar dat komt omdat het afgelopen is. Over twee jaar in Brazilië staan we gewoon massaal weer te juichen. Ook McDonalds als officiële sponsor van de EURO2012 doet het geweldig met een part-two van hun eerdere commercial.

http://www.youtube.com/embed/QZSjzXYJUcg

Erg sympathiek was de actie van de Lidl. Zij 'sponsoren' de Voedselbank met al hun overgebleven kort-houdbare EK-producten.



Juiste match

Ook wij bij Coopr krijgen weleens het verzoek om mee te denken op het gebied van sponsoring. En dat is niet eenvoudig. De match van ING met de KNVB is natuurlijk made in heaven. Sinds 1996 is ING partner en sinds 2010 hoofdsponsor en shirtsponsor van het Nederlands elftal en brengt hiermee het oerhollandse oranjegevoel nog dichter bij hun klanten. Ze sponsoren ook niet alleen ons nationale team maar de hele voetbaltak. Top. Maar wat nou als je als organisatie nog zoekende bent naar je core indentiteit en niet verder komt dan 'we willen iets met een goed doel'?

Sponsoring kan voor organisaties een middel zijn om meer naamsbekendheid te creëren en kan het imago beïnvloeden doordat je je laat associëren met een bepaalde sport, concert, festival of een radio- of tv-programma. Je kan je maatschappelijke betrokkenheid tonen of juist een educatieve rol innemen. De kracht van sponsoring is dat je als bedrijf - bij een goede match - je doelgroep op het emotionele vlak kan raken omdat je een gezamenlijke interesse hebt.

Waarom is Liga de winnaar van de SponsorRing Sport? Liga richt zich op vrouwen die willen genieten maar ook verantwoord willen leven. Een heerlijke match met de schaatssters van team Liga. Met humor en lef is de samenwerking van Glorix en De Parade, ook een winnaar van de Sponsorring Kunst. Het ultieme doel is dat sponsoring leidt tot een partnerschap, je gaat een verbinding aan met de waarden en emotionele lading van een partner. Het is een dynamische driehoek: de sponsor, het onderwerp en de gezamenlijke doelgroep.

Een paar peilers
  • Wat is het doel? Bedenk of je sponsoring wilt inzetten vanuit marketing of vanuit pr. Dit heeft zeker invloed op de keuze voor een bepaalde partner.
  • Kies voor een partner dat de interesse heeft van jouw (beoogde) doelgroep, met sponsoring kan je zeker nieuwe doelgroepen aanspreken.
  • Zoek iets dat past bij de core identiteit van de organisatie (of er in ieder geval niet mijlenver vanaf ligt).
  • Bedenk wat het voornaamste doel is dat je wilt bereiken. Is dat naamsbekendheid vergroten, je imago een zetje in een bepaalde richting geven, je onderscheiden van de concurrent of heel plat je omzet zien groeien.
Er valt zoveel over dit onderwerp te zeggen en nee, ik ben geen expert op dit vlak. De genoemde checklist is zeker niet volledig. Wat ik wel weet is: denk na over wie je bent en wat je wilt. Haak niet klakkeloos aan bij iets om het aanhaken, maar doe huiswerk. Of je je pijlen nou richt op het EK of de plaatselijke braderie.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief