Oeps, een beetje dom... Breivik in je campagne

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
16-05-2012


Je hoofd op een vliegtuig, op billboards langs de weg en in print. Het kan allemaal en wie wil dat nou niet? '5 minutes of fame'. Personalized campagnes zijn hot. Helaas pakt het niet altijd goed uit. Zeker niet wanneer je twee moordernaars op je eindproduct hebt staan. Een wel hele grote 'oeps'.

Foutje bedankt

Je verzamelt willekeurig foto's van Facebook. Hoeveel toeval moet je dan hebben om de foto's van twee moordenaars te selecteren. Waarvan één de laatste tijd ook nog eens veelvuldig in het nieuws. Niemand minder dan Anders Breivik. Zeker als medewerker bij een PR bureau zou je zijn gezicht moeten herkennen. Natuurlijk volledige speculatie, maar het klinkt eerder als een interne 'grap' dan puur toeval.

Alle publiciteit goede publiciteit

De campagne kreeg wel heel veel aandacht, maar ik denk niet dat dit het soort aandacht is waar de adverteerder op hoopte. Er bestaat geen slechte publiciteit? Misschien niet eens zo zeer voor de adverteerder, maar geldt dat ook voor het PR bureau? De naam van het bureau is niet breed uitgelekt. Tenminste, niet internationaal, maar in het 'ons-kent-ons-wereldje' gaat zoiets toch wel snel rond. Dat zal in Finland niet anders zijn. En de opdrachtgever? Die zit wel met een heel bijzondere campagneposter...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief