Omarm 'het nieuwe PR' of neem afscheid

Blog
Opinie
Jody Koehler
07-02-2012

Het vak 'Public Relations' heeft het op dit moment niet gemakkelijk. Nog nooit heeft de communicatiediscipline zo'n grote verandering doorgemaakt als in de laatste zeg 2 á 3 jaar. Toen werd zelfs voorspeld dat PR in zijn geheel zou verdwijnen. Eén geruststelling, dat is niet gebeurd én gaat ook niet gebeuren. Er zijn namelijk, ook in Europa, genoeg PR professionals die verandering hebben omarmd. Zij bepalen, naar mijn mening, ook de toekomst van het vak. Zij doorbreken al jaren barrières, delen hun ervaringen en geven richting aan de verandering. Zij staan voor, wat wij noemen, 'het nieuwe PR.´ En de vakgenoten die niet willen of kunnen veranderen? Zij zullen afscheid moeten nemen van PR.

Signalen van verandering in PR
De signalen van de verandering binnen PR zijn namelijk steeds beter zichtbaar. Zo is op dit moment de Public Relations Society of America (PRSA) druk bezig met het herdefiniëren van het PR vak. De noodzaak hiervoor is duidelijk, aangezien de huidige definitie van PR stamt uit 1982. En ja, sindsdien is er toch best veel veranderd. Of de impact van een nieuwe definitie groot zal zijn? Indirect zeker wel. De nieuwe definitie zal namelijk onderschrijven dat PR een meer strategische positie moet innemen. En ook de toegevoegde waarde van PR ten opzichte van het bedrijfsresultaat (ROI) staat ter discussie. Een kleine voorspelling? Vaarwel advertentiewaardes!

Naast de identiteitscrisis wordt het PR vak ook flink onder druk gezet door andere disciplines. Het is de dagelijkse realiteit van menig PR adviseur. Was ons vak in de afgelopen jaren helder afgebakend, nu wordt het vak opgerekt richting andere disciplines. Een 'nieuwe PR' adviseur begrijpt zoekmachineoptimalisatie, stemt af met klantenservice en schakelt met HR over interne richtlijnen. Ontwikkelingen die de komende jaren zullen doorzetten.

Lees meer over de signalen van verandering in PR in het gastblog 'De 3 c's van de nieuwe PR: concepten, campagnes en content' dat ik schreef voor onze collega's van Finn, een PR bureau in België.

En tenslotte nog een vraag: heb jij je al aangemeld voor PR Daily's internationale PR en Social Media evenement in Amsterdam (11 en 12 april)?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief