Online PR en KPI's.

Blog
Opinie
Jos Govaart
26-01-2010

Het wordt me steeds meer duidelijk. Sociale Media gaan in 2010 de schommel, wip en het klimrek verlaten.  Ze gaan dit jaar pubers worden waar echt iets van verwacht mag worden. Dus: niet meten kan niet. Geen menselijke benadering kiezen in social media en slagen?  Die gaan ook niet samen! Daarom: Menselijk online gedrag dat relevant is voor je organisatie moet je zo objectief mogelijk proberen te meten en te evalueren. Makkelijker gezegd dan gedaan, zoals eerder gezegd: het simpel tellen van de artikelen waarin je merk genoemd wordt en daar een waarde aan hangen is met de dynamiek die de online mediawereld heeft te beperkt. Gisteren gaf Jody al een paar gratis tools mee. Die zijn hartstikke handig, in deze post leer je nog iets meer wat je daar nu mee te weten kunt komen.

Aantallen

Je kunt natuurlijk naar allerlei aantallen kijken.  Zegt op zichzelf niet alles maar de relatieve verschillen tussen moment A en B zeggen ongetwijfeld iets. Je kunt dan  bijvoorbeeld kijken naar:

  • Volgers op Twitter
  • Facebook fanpagemembers
  • Vrienden op Hyves
  • Aantal mensen dat actief op je blog reageren
  • Unieke bezoekers
  • Commentratio per  blogpost

Zichtbaarheid

Hoe zichtbaar ben je naar de buitenwereld toe, en hoe verhoudt zich dat tot concurrenten.

  • Artikelen die over jouw merk geschreven worden.
  • Commentaren waarin jouw merk genoemd wordt.
  • Plaatsen waar er over je geschreven wordt (molblog.nl heeft nog altijd een andere impact dan deze site bijvoorbeeld )
  • Retweets door invloedrijke personen op Twitter.
  • Aantal keren dat jouw link gebruikt is in social media.

Promoters van je community

We willen bij het bedrijven van PR invloedrijke personen beïnvloeden.  Je kunt dan aan de volgende zaken denken:

  • Het aantal evangelisten van je merk.
  • Mensen die jouw organisatie aanbevelen
  • De mate waarin leden van jouw community andere leden van je community helpen.
  • De mate waarin evangelisten van jouw merk je verdedigen bij negatieve berichtgeving.

Sales

Daar issie dan! Sales, kassa! Natuurlijk kan de inzet van social media uiteindelijk (na in ieder geval iets van bovenstaande gedaan te hebben) ook gewoon poen opleveren, hoe en wat dan?

  • Leads via social media, uitgesplitst naar kanaal.
  • Aanbevelingen via Social Media.
  • Consumentenloyaliteit via Social Media. Hier bedoel ik mee: Zijn leden van je community ook geneigd om meer geld bij je uit te geven?

Dit zijn slechts een aantal van de mogelijkheden. Wat ik met deze blogpost vooral wil aangeven. Denk eens wat langer en dieper na over wat je nu precies wil met Social Media en hoe je dat gaat meten. Je ROI hoeft niet perse in geld te zitten maar is vrijwel altijd te objectiveren en dus ook verkoopbaar naar je baas of klant.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief