Onverschilligheid ten opzichte van dierenleed wordt kern van campagne

Blog
Opinie
Marlous Westra
07-09-2012

De beste ideeën zijn vaak heel simpel in de basis. Dat geldt voor producten - denk bijvoorbeeld aan de



Dit is het effect van onverschilligheid

In Zuid Korea leven meer dan 1000 beren in gevangenschap. In kleine vieze kooien wordt bij hen gal afgetapt dat gebruikt wordt voor medicijnen. De aanleiding voor deze campagne was de desinteresse in het welzijn van deze dieren, de houding van 'I couldn't care less...' Het idee valt in de categorie 'simpel maar effectief'. Het maakt juist deze onverschilligheid tot de kern van de campagne. Door mensen de poster met de beer te laten negeren - en te laten doen waar ze goed in zijn - verandert het eenvoudige beeld van de beer in een beeld met impact: de beer achter tralies. De tralies en de uitleg ontstaan door het vuil aan de schoenen van die honderden mensen die over de poster zijn gelopen. Die dit hebben genegeerd. Pas als het volledige beeld zichtbaar is, blijven mensen staan. Pas dan vangt het écht de aandacht van de mensen.

En let eens op het verschil tussen kinderen en volwassenen in het filmpje: kinderen blijven eigenlijk meteen al staan, nieuwsgierig kijkend naar het beeld van de beer. Wat een verschil met de waarneming van de gehaaste volwassenen in de waan van de dag, op weg naar waar dan ook. Maar dat is wellicht een interessant onderwerp voor een volgend blog. Keep it simple...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief