Oproep: Creëer de PR Meetlat van Nederland

Blog
Opinie
Jos Govaart
17-01-2010
Zojuist had ik via Google Wave een interessante discussie met Nathalie Soeteman over het meten van PR resultaten. Eerder schreef ik op Molblog al dat je met het meten van knipsels eigenlijk een schijnwaarde meet. Er zijn veel meer facetten waar op je kunt meten en scoren. In de VS doet de PRSA al een voorzet. Tijdens ons event met Deirdre Breakenridge was de enige kritiek: ,,Ja goed verhaal, maar dat is de Amerikaanse markt, 80% van die Amerikaanse tools werken beperkt in Nederland". Terecht punt, maar daar kun je twee dingen mee doen: daarover blijven zeuren of er iets aan doen en het inzicht vergroten.  Ik wil via deze (overigens 100e!) blogpost een oproep doen om een Nederlandse versie te co-creeren.

Het eindproduct moet uiteindelijk een grid worden waarin zaken die je wil meten afgemeten staan tegen de tools die beschikbaar zijn. Er zijn natuurlijk betaalde tools zoals Buzzcapture, Teezir , Techrigy, ClipIt en BuzzBasics. Daarnaast zijn er gratis tools als Google Alerts, Google Blogs, Tweetbeep en SocialMention. Uiteindelijk kunnen ze allemaal iets, maar ze hebben allemaal hun kracht en zwaktes. Het doel van deze actie is om de markt voor dit soort software transparanter te maken.

Hieronder alvast de presentatie van de PRSA als inspiratie. Als je wil meedoen met dit initiatief, stuur dan via Twitter een Mention of DM naar Nathalie of mij. We willen de discussie bij wijze van proef via Google Wave laten verlopen. (Tussentijdse) uitkomsten zullen we zeker op dit blog vermelden.Documenting The Business OutcomesView more presentations from Public Relations Society of America .

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief