Opsporing verzocht via social media

Blog
Top of flop
Rachel de Koning
26-01-2016
Vorige week stuitte ik op een artikel op LINDAnieuws. Een artikel dat meteen mijn aandacht trok. Eentje waar mijn gedachten steeds naar afdwaalden. Opnieuw las ik het artikel. Ook RTL Nieuws en het AD deelden het bericht. De berichten vertelden het verhaal van een groot fan van stervoetballer Messi; een klein jongetje gehuld in een plastic zak met blauw-witte strepen en Messi's naam en rugnummer erop getekend. Precies zoals het Argentijnse voetbalteam. Volgens velen erg ontroerend en aandoenlijk. De hele wereld wilde het jongetje vinden om hem een shirt cadeau geven. Via Twitter startte de zoektocht...

Social media - opsporing verzocht
Veelvuldig is het Twitterbericht met de foto gedeeld. Deze actie heeft zelfs Messi weten te bereiken. Zijn team gaf vorige week aan graag te willen weten wie het kind is, zodat zij iets met de voetballer kunnen regelen. Binnen een week meldt Kurdistan24 TV het jongetje gevonden te hebben. Of hij écht het jongetje van de foto is, daar zijn de meningen over verdeeld. Kurdistan24 TV beweert dat Homin uit Koerdistan, Irak, de juiste is. Homin geeft aan dat de foto twee jaar geleden is gemaakt. Toch blijven velen hameren op het feit dat er wel degelijk verschillen zijn aan de plastic zak en aan het jongetje zelf. Desondanks, vind ik het mooi om te zien dat er daadwerkelijk gezocht is naar het aandoenlijke jongetje en dat social media daar een rol bij heeft gespeeld. Uiteraard hoop ik dat het juiste kind in contact komt met Messi's team.

In de ban van...
Waarom doet zo een artikel het goed en waarom wordt het veelvuldig gedeeld? Kort gezegd; het raakt ons. Het roept emoties op. Velen op Twitter lieten weten dit jongetje te willen vinden en vonden het zielig dat hij het shirt zelf heeft moeten maken. Hoe ik er naar kijk? Ik vind het eerder heel creatief. Wat wel  ontroerend is, is dat wij niet weten wat het jongetje misschien allemaal heeft doorstaan op zo'n jonge leeftijd. Ik werd geraakt door dit plaatje omdat, ondanks zijn omstandigheden, het jongetje nog kan dromen van zijn idool. Het allermooiste? Zijn droom die uitkomt om een écht shirt van Messi te kunnen dragen.Daarnaast nemen we visuele content beter op dan tekst. Het eerste wat ik zag toen ik de Facebookpagina van LINDAnieuws vorige week doorscrolde, was de foto van jongetje in een plastic zak. Het had me meteen in zijn greep. De afbeelding sprak naar mijn idee meer dan duizend woorden. Waarom werken bijvoorbeeld platformen zoals Instagram, Snapchat en YouTube zo goed? Juist, daar draait alles om afbeeldingen.

Top of flop?
De zoektocht via social media behoort naar mijn idee zeker bij de top. Via Twitter zijn we een heel eind gekomen met de zoektocht naar het jongetje, even in het midden gelaten of het gevonden jongetje daadwerkelijk de juiste is. Wereldwijd wilden mensen helpen met zoeken. Waar social media bekend staat als contact met elkaar hebben op afstand, gaf deze zoekactie het gevoel dat het ook mensen bij elkaar brengt en elkaar willen helpen. Mooi toch?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief