Persbericht: nee, sorry, het is niet relevant

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
18-08-2011

Je hebt weken zitten broeden op dé perfecte insteek van die ene belangrijke gebeurtenis. Hebt van iedereen binnen de organisatie (van je klant) akkoord om het uit te zetten richting relevante media en je weet zeker dat dit bericht het gaat doen. Op die bewuste dag zet je het uit en.......dan komt de realiteit komt om de hoek kijken.

He's just not that into you

In 2004 kwam er een korte zin voor in de hitserie Sex in the city: "He's just not that into you". Een eyeopener voor heel veel vrouwen (en misschien ook voor mannen). Niet meer wachten totdat hij/zij terugbelt, niet afvragen waarom er van de andere kant geen reactie komt, maar beseffen 'oké, er wordt geen moeite voor me gedaan, dus is het niet echt iets.' In 2009 kwam er zelfs een hele film uit met de titel He's just not that into you. Deze harde waarheid geldt ook voor een lobby met weinig succes.

Van niets, maak je niets

Is het resultaat van je zorgvuldige lobby? Niets, helemaal niets. Dan is het bericht niet goed genoeg. Maar er zit toch nieuws in en voldoet aan de 5 W's en de H? Ja, dat kan allemaal, maar als het echt, echt interessant zou zijn, dan had er in ieder geval één journalist iets over geschreven.

Dit betekent niet dat het nieuws er niet inzit. Misschien is het nieuwsfeit dat je over de bühne wilt krijgen wel echt interessant. Waarheid is dan dat het bericht gewoon niet goed genoeg is. Dankzij de opbouw van het bericht of de formulering komt het nieuws er niet voldoende uit. Dan is de kracht van het nieuws ergens tijdens het schrijven en herschrijven van het bericht verdwenen.

De kritische blik verdwenen

Soms zit je zo in een onderwerp, dat je het even niet meer helder ziet en heb je een tweede paar onafhankelijke ogen nodig om kritisch naar het bericht en het nieuws te kijken. Het bericht een dag of langer wegleggen kan ook heel verhelderend werken. Soms weet je diep van binnen eigenlijk wel dat het bericht niet zo interessant is, maar had je er toch iets meer van verwacht.

Verwachtingsmanagement

Is dat het geval, dan kan dat komen omdat je concessies hebt gedaan, waar je niet helemaal achter stond. Dat kan om verschillende redenen gebeuren. Verlies hierbij je rol als (interne of externe) adviseur niet uit het oog. Geef tegengas. Tegengas klinkt zwaar, dat hoeft ook niet met veel stennismakerij, maar trek in ieder geval je mond open. Hiermee maak je zeker niet altijd vrienden en je krijgt ook niet altijd gelijk, maar je laat wel een stuk expertise zien.

Geen garanties

In PR kun je geen garanties geven, je bent immers afhankelijk van de journalist. Toch, als iets echt interessant en relevant is voor het vakgebied waarover een journalist schrijft, je timing goed is en je bericht iets nieuws brengt, dan wordt het opgepakt. Soms alleen niet in zulke grote aantallen als je had gehoopt. Soms is nieuws gewoon geen nieuws.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief