Persbericht op maat?

Blog
Opinie
Shelly Delwel
17-12-2013
Personaliseren is een trend die je in verschillende vormen voorbij ziet komen. Bij merken, zoals het Coca-Cola flesje met je eigen naam erop of de Nijntjes boekjes met eigen naam. Maar naast consumenten kunnen ook journalisten het waarderen als jij hen net even wat persoonlijker benaderd. Ook als gaat het om een wat onpersoonlijkere vorm van communicatie; het persbericht.

Andere vorm zelfde content
Betekent dit dat wij per media een totaal verschillend verhaal moeten gaan vertellen als het om productintroducties gaat? Nee, dat is niet altijd nodig. Met enkele simpele aanpassingen in het persbericht zoals; schrijftaal, foto's en lengte van de tekst kun je al het verschil maken. Zo kun je de kern van de inhoud van één verhaal richting verschillende media communiceren, echter helpt het wel als je de vorm van het bericht per media aanpast. Niet iedere media is namelijk geïnteresseerd in dezelfde informatie. Elk medium richt zich op een andere doelgroep, waardoor het schrijven van verschillende persberichten extra resultaten kan opleveren.

Persoonlijk
Vaak schrijf ik een ander soort persbericht voor lifestyle media dan voor tech media als het om een technische productintroductie gaat. Lifestyle media is vaak niet geïnteresseerd in allerlei technische specificaties en is niet bekend met technische termen. Het is vooral belangrijk dat de standaard features in Jip & Janneke taal worden geschreven en dat er mooi lifestyle beeldmateriaal direct beschikbaar is. Terwijl bij technische vakmedia het wel weer goed is om alle specificaties mee te sturen, aanzien zij wel geïnteresseerd zijn in alle in en outs.

Voor ieder wat wils- Van Geek tot fashionista
Kortom, je maakt meer kans als je een bericht specifiek schrijft voor bepaalde media, maar het kost meer tijd en werk. Daarbij kun je niet in één keer het persbericht uitsturen naar alle media. Maar daar heeft het Noorse bedrijf Opera Software wat op bedacht! Zij hebben een costum made persbericht uitgestuurd die door de ontvanger naar zijn wensen kan worden ingesteld."Same product, same features, but different ways of doing the press release. Use the slider to choose between super-geek and super-suit. If you really like buzzwords: Try going full corporate.."Aan de bovenkant van zit een 'slide' balk die je zelf van minder corporate tot heel corporate kan instellen. Het bericht verandert van lay-out, schrijfstijl en ook de afbeeldingen zijn per bericht verschillend. Een grappige toevoeging is dat je ook de 'geek version' aan kan klikken. Als je voor deze optie kiest dan krijg je een persbericht in codetaal. Beetje flauw, maar wel grappig.

Wat denk jij is dit de toekomst voor persberichten?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief