Persbericht saai? Wees creatief. Speel met taalgebruik!

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
06-10-2011


Het persbericht. Verfoeid, verafschuwd, afgedaan als passé, maar in de praktijk nog veelvuldig gebruikt en ook hard nodig. Vanuit journalisten komt toch regelmatig de vraag "Is daar ook een persbericht van?" Ja, die hebben we, of een mooie 'pitch' op de mail. Het jammere is alleen dat de meeste persberichten taaltechnisch niet heel creatief zijn. Dat terwijl PR toch onder de categorie 'creatief beroep' valt. Vind je het zelf niet lekker lezen? Waarom zou de ontvanger dat dan wel vinden?

Standaard
Inmiddels zijn we 'in PR' wel redelijk creatief geworden met het 'jasje' rondom het persbericht. Denk aan social medianewsrooms, videopersberichten en interactieve pagina's. Maar als het aankomt op het schrijven van een persbericht, dan vallen we al redelijk snel terug op het standaard en zakelijk taalgebruik. Bovendien zijn er ook nog redelijk wat persberichten met de 'Verboden woorden in een persbericht' als uniek, vernieuwend en innovatief. Of juist heel populair taalgebruik om 'hip' over te komen. Het zakelijke is niet zo gek, persberichten moeten natuurlijk vooral informatief zijn en vrijwel iedere opdrachtgever vindt zijn product 'uniek'. Daar zit vaak ook zeker wel iets in, maar van dat soort woorden gaan de nekharen van menig journalist overeind staan. Iet is pas 'uitzonderlijk, vernieuwend, wereldschokkend' als de journalist het zegt. Niet wanneer je het over jezelf zegt...

Creatief met taal
Creatieve woordspelingen, beeldspraak, herkenning inbouwen, opvallende koppen, spelen met woorden, synoniemen gebruiken, kiezen voor een verrassende 'inhaker' of opbouw en zorgen voor meer lucht in een persbericht. Kortom: meer variatie. Het klinkt heel logisch, maar in de waan van de dag komt het er niet altijd van. In periodes van stress en drukte komt de artistieke 'flow' vaak niet echt ten goede. Zonde. Inventief omgaan met taal is niet alleen voor jezelf leuker, het maakt een bericht vaak ook prettiger om te lezen. Van de kop van een persbericht een vraag maken of een quote? Waarom niet? Omdat het 'niet zo hoort' of 'niet direct voldoet aan de 5 W's en de H?', moeten we hier echt stug aan vasthouden?
Variatie
Zelf ben ik niet altijd het meest creatieve meesterbrein dat ik zou willen zijn en ben ik regelmatig jaloers op goede woordspelingen en aantrekkelijke, verrassende koppen. Toch heeft iedereen zijn of haar momenten dat 'het' ineens wel lukt of dat je van jezelf weet onder welke omstandigheden de dingen wel boven komen borrelen. Bovendien zijn er altijd mensen om je heen die met een andere blik naar een bericht kunnen kijken en op ieder moment van de dag met briljante ideeën lijken te komen. Van die mensen die je bij een brainstorm wilt hebben. Ideaal om aan de ene kant zo iemand te hebben v oor de luchtige input en aan de andere kant het meer serieuze type dat tegenwicht kan bieden. Je kunt natuurlijk ook doorslaan in creativiteit.

Ieder bericht vraagt toch wel om een tweede blik om te kijken of er niet net een beetje extra uitgehaald kan worden. Stoeien met woorden, met formuleringen en kijken of het niet vanuit een andere invalshoek neergezet kan worden. Meest belangrijke blijft natuurlijk op één dat de inhoud relevant is en dat de tone of voice en de vorm aansluiten op het medium waarvoor het bedoelt is. Dat hoeft echter niet per definitie ten koste te gaan van originaliteit. Een persbericht is zo saai als je het zelf maakt.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief