Persvraag.nl: netwerksite voor journalist en PR bureau

Blog
Opinie
Jody Koehler
28-06-2011

Op ons blog schreven wij al eerder over de trend 'media catching', ofwel het opvangen van journalistieke balletjes op zoek naar bronnen. Twitter wordt hier veelvuldig voor ingezet, maar er zijn ook hele websites om deze vraag & aanbod-ontwikkeling heen gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan het Amerikaanse 'Help A Reporter Out', wat daar een groot succes is. Hoog tijd om eens te kijken wat er op Nederlandse bodem te vinden is op dit gebied. Ik ontdekte de netwerksite Persvraag.nl. Inmiddels al een paar jaar actief, sinds voorjaar 2005, maar binnen de muren van Coopr nog ongebruikt. Een interview met één van de initiatiefnemers, Daniel Hesselink; over het succes van de site, de kosten van de dienst en de toekomst van Persvraag.nl.

- Daniel, kun je uitleggen wat Persvraag.nl is?
"Persvraag is een vraagbaak voor journalisten die onderzoek doen of achtergrond informatie zoeken over een nieuwsartikel waar ze mee bezig zijn. De journalistieke vragen kunnen over  de nieuwste gadgets of trends gaan, maar ook over contacten: "Ken je iemand of een bedrijf wat ervaring heeft met (vul maar in.....)?". Journalisten komen op die manier sneller en makkelijker aan informatie uit diverse bronnen, en bedrijven of producten krijgen op die manier gratis publiciteit in een onafhankelijk artikel. En PR voorlichters kunnen zo natuurlijk hun journalistieke netwerk bijhouden en uitbreiden."

- Ligt jullie focus meer op journalisten of PR professionals?
"Beide groepen zijn even belangrijk: Zonder journalisten geen persvragen, en zonder PR professionals geen antwoorden."

- Welke Nederlandse partijen maken gebruik van de service?
"Klanten van het eerste uur zijn bijvoorbeeld ITSP, Yellow Communications en Edelman. Aan de kant van de journalisten zie je dat een relatie niet is gekoppeld is aan het blad / de krant, maar aan de individuele journalist. Managment Team was bijvoorbeeld een regelmatige steller van persvragen, maar toen Jan van Dijk daar vertrok werd dat veel minder. Hierdoor verschilt het type persvraag continue."

- Kun je ook wat cijfers delen?
"In principe kan een persvraag naar erg veel email adressen worden verstuurd. Rond de duizend. Uiteraard zitten er soms wel tientallen lezers achter één mail adres, dus het is vingerdik kijken wat het bereik is. Temeer omdat een persvraag vaak ook wordt doorgestuurd naar een relevante kennis, vakgenoot of collega. Hierdoor ontvangen wij ook regelmatig nieuwe aanmeldingen van persvoorlichters. Dit jaar zullen er circa 400 verschillende persvragen worden verwerkt. De voornaamste PR bureaus van Nederland behoren tot de ontvangers. Het gros van de ontvangers zijn echter kleine bedrijven. Die zijn toch erg belangrijk om te hebben, juist om de diversiteit van de vragen aan te kunnen. Je wilt natuurlijk ervoor zorgen dat journalisten op de gekste vragen relevante antwoorden krijgen. Dus als iemand een gekke vraag stelt over toerisme, kan het zomaar zijn dat een buitenlandse ambassade iets nuttigs te zeggen heeft. En dat is de bedoeling."

- In Amerika is 'Help A Reporter Out' een succes. Is persvraag dat ook?
"Elke keer dat een journalist voor een tweede keer terugkomt weet ik zeker dat Persvraag.nl succesvol is. Want dat is het enige wat succes bepaalt, voor het geld doen wij dit namelijk nog steeds niet. 'Help A Reporter Out' is begonnen als een idee om geld te verdienen, wij vinden het leuk om te doen. Wij meten succes dus anders dan je zou verwachten. Commercieel gezien is de markt in Nederland niet zo heel spannend, anders dan in de VS. Maar dat is ook ons voordeel: In een kleinere markt heb je minder snel concurrentie, zeker als je een project voor de lol doet en niet voor aandeelhouders en dikke winstcijfers. Zijn we succesvol? Vraag het de journalisten die de vragen stellen."

- Wat kost het om gebruik te maken van de dienst?
"Afhankelijk van de vraag of je een PR bureau bent of een persvoorlichter bij een individueel bedrijf kost het abonnement €32,95 of €9,95 per maand."

- Onder het kopje 'Nieuws' staat oud nieuws. Ligt de ontwikkeling stil?
"Nee, integendeel. Dat was enige tijd trouwens wel het geval, gezien het nieuwe ouderschap bij zowel Olga alsook bij mij. Maar het klopt dus dat we actiever moeten gaan communiceren, en dat gaat ook gebeuren. Hiervoor is er inmiddels zelfs een geheel nieuwe versie gebouwd op basis van het ZEND framework. Nu kunnen we dus heel snel nieuwe dingen toevoegen aan de site. Stilletjes aan hebben we al een functie uitgerold voor persvoorlichters om de actuele persvragen ook online te kunnen raadplegen. Maar het 'nieuws' kopje moet inderdaad nodig bijgewerkt worden, ook over dit punt!"

- Wat is jullie ambitie met Persvraag.nl?
"We zijn deze maand een samenwerking aangegaan met een internet bureau. Dit bedrijf deelt mee in ons succes, en geeft zo een vernieuwende impuls aan dit project. Een wijs gezegde is immers "Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen"!  Op deze manier is er nu continu een specialist bezig met vernieuwingen zonder dat wij te maken krijgen met de kopzorgen van techniek of personeel. Qua concept zal de basis functionaliteit dezelfde blijven, alleen komen er binnenkort continue nieuwe, nuttige functies bij. Denk aan Twitter integratie, Persvragen via beveiligde RSS streams aanbieden bij het intranet van PR bureaus, een betere controle over persvragen aanbieden aan de journalisten. Maar ook zullen wij de aangesloten PR bureaus geheel gratis onder de aandacht brengen bij aangesloten bedrijven, bezoekers en prospects. Op die manier verdienen zij hun lidmaatschap bij ons hopelijk nog veel vaker terug dan nu al het geval is. Zoiets is technisch gezien een kleine moeite voor ons, en een leuke extra voor de aangesloten PR bureaus. Wanneer dit allemaal is opgetuigd willen we de website ook internationaal uitrollen, terwijl we dus blijven opereren met minimale kost- en verkoopprijzen. Door dit principe aan te blijven houden hebben wij geen concurrent te vrezen, en blijft het aantal persvoorlichters omvangrijk genoeg om zelfs de gekste journalistieke vraag het hoofd te kunnen bieden."

Zoals ik in mijn intro al aangaf, wij maken als PR bureau op dit moment geen gebruik van Persvraag.nl. Heb jij wel ervaring met de site en de dienst? Ik ben zeer benieuwd naar je reactie, opmerkingen of tips. Alvast dank voor het delen!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief