Pinterest: als een dolle moodboards maken

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
24-05-2012


Pinterest. 'The biggest thing' van dit moment. Het snelst groeiende sociale netwerk wereldwijd. In feite niets meer dan een online moodboard met sociale aspecten. Wat is er toch zo interessant aan voor merken?

Wat is het?
Waarschijnlijk niets nieuws, maar voor de mensen die nog niet aan de slag zijn gegaan. Op Pinterest kun je een profiel aanmaken als persoon, maar ook als organisatie. Hier maak je een verzameling van afbeeldingen, onder verdeeld in thema en gespecificeerd met tags. Anderen kunnen deze 'boards' volgen en foto's en video's 'repinnen'. Bedrijfsmatig wordt Pinterest al veel gebruikt door media (zoals Huffington Post UK) , blogs (zoals Culy), webwinkels (als Etsy direct een van de meest populaire wereldwijd) maar ook door grote merken.

SEO
Het meest interessante voor organisaties is toch wel dat Pinterest invloed heeft op je SEO. Achter iedere foto zit een link. Deze link verwijst naar een specifieke pagina achter de afbeelding. Hoe vaker de foto gedeeld wordt, hoe interessanter dit is voor Google. PR matig nog interessanter is dat je via Pinterest een groep trouwe volgers op kunt bouwen, er mogelijk is tot interactie en 'sharing'. De kans dat je boodschap verder komt is heel groot. Laat het beeld communiceren.

Acties
Inmiddels zijn er ook al verschillende acties opgezet door grote merken. Een van de eerste en direct hele creatieve aanpak is die van Peugeot. Wie kent die blokken nog die je zo moet draaien dat alle vlakken dezelfde kleur hebben...? Juist. Dat principe paste Peugeot toe op Pinterest.Ze lieten mensen puzzelen totdat een van hun nieuwe modellen zichtbaar was. De foto's werden verspreid via Facebook en de campagnepagina van Peugeot, degene die als eerste alle foto's op de juiste plek had, won een prijs. Ander leuk voorbeeld is het inspiratiepakketje van Kotex (zie video).

Toepassen als PR professional
Wat voor alle andere (social) mediakanalen geldt, geldt ook voor Pinterest. De content moet interessant en relevant zijn voor de doelgroep. Oftewel: aantrekkelijk genoeg om gedeeld te worden. De doelgroep is voornamelijk vrouwelijk, dit is een belangrijk gegeven om in het achterhoofd te houden. Nu kan ik allemaal tips gaan herkouwen die ik via PR Daily en andere bronnen ben tegengekomen, maar dat is ook zo wat. Een overzicht van de verschenen artikelen op PR Daily vind je hier.

Activiteiten tracken
Sinds de komst van Pinerly is Pinterest nog interessanter geworden om eens goed mee te experimenteren. Via Pinerly kun je namelijk campagnes starten en volgen om te zien wat het doet voor je merk. Bovendien zend Pinterest zelf sinds kort ook update mails waarin staan welke van de geplaatste 'pins' het meest populair waren de afgelopen week en geven ze een overzicht van populaire boards en pins. Handig ter inspiratie.

Social & mobile
Pinterest heeft een app voor de iPhone en voor Androidtelefoons. Bovendien is er een koppeling te maken met Facebook en Twitter. Hierdoor kunnen foto's (en links) makkelijk gedeeld worden op verschillende kanalen. Pas hier alleen wel mee op want het is heel makkelijk om op alle kanalen hetzelfde bericht te plaatsen, maar is ook wel een beetje saai voor je volgers...

Overzicht
Helaas is er nog geen goed overzicht van alle merken die actief zijn op Pinterest, maar er zijn wel een aantal intiatieven om dit inzichtelijk te maken zoals de 'Pinteresting Brands', 'Brands on Pinterest', 'Brands business & blogs' en specifiek voor Nederland de 'Pingids' (dank Remco). Een iets uitgebreidere overview vind je hier.

Een ding is zeker: Pinterest is niet alleen interessant voor enthousiaste vrouwen, maar ook voor merken. Ben je zelf nog geen fan en werk je bij een (PR) bureau? Dan is het wel een idee om een aantal merken te gaan volgen om te zien waar zij mee bezig zijn.

Kotex Pinterest inspiratie

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief