PR Boekentip 6: Content Rules – Ann Handley & C.C Chapman

Buiten de vluchtige wereld van tweets, blogs en podcasts lezen we ook nog wel eens een boek. Soms is dat vakliteratuur. Onlangs las ik Content Rules. Een boek dat een aanbeveling is voor iedereen die start met contentmarketing. Het boek zal je niet om de oren slaan met een totaal nieuwe visie. Het is vooral een boek dat aanzet tot actie. Het boek helpt communicatie- en marketingprofessionals op weg naar een succesvolle contentstrategie die ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.

Ann Handley & C.C. Chapman
Hebben de auteurs een beetje recht van spreken? Oordeel zelf. Ann Handley is “Chief Content Officer” bij MarketingProfs. Een ontzettend rijke kennisdatabank voor marketeers met bijna 400.000 leden. C.C Chapman is een online marketing expert die met een tegenwicht kwam voor de Mommy Bloggers. Hij lanceerde relatief recent het platform DigitalDads.com. Een platform waarbij vaders nog steeds gasten kunnen zijn die stoere dingen doen.  Daarnaast werken beide auteurs ook voor klanten als Coca Cola, HBO en Verizon.  Dus ze kennen ook het wel en wee van grote adverteerders.

The Content Rules
Het boek kent grofweg drie delen. Het eerste deel gaat in op de Content Rules en zet de context neer waarbinnen content marketing kan opereren. Het behandelt in een vroeg stadium al metrics. Want daarmee moet je beginnen. Ze geven je concrete handvatten om wat specifieks op te schrijven dan: “Ik wil meer online buzz”. Ze stellen waardevolle vragen waar mee, als je goede antwoorden weet te formuleren, naar je baas of klant kunt.

The How to Section
Het tweede gedeelte is heel praktisch van aard. Het start bij blogs als hun van je online content (eindelijk erkennen voor dat mooie medium), het gaat verder bij de stelling waarom webinars geweldig zijn maar meestal geweldig ruk zijn. Vervolgens gaat het boek dieper in op de verschillen tussen Ebooks en White Papers en wanneer je wat inzet. Het volgende hoofdstuk helpt je op weg om van die suffe testimonials die niemand las écht iets te maken wat mensen willen zien en lezen. Ook een opfrisbeurt voor de meest vreselijke FAQ-secties is part of the deal in dit boek. Het inzetten en optimaliseren van video en foto’s mag ook uiteraard niet ontbreken.

Content that converts
In het derde deel worden maarliefst 10 cases beschreven van succesvolle contentstrategien. Van het Amerikaanse leger, een platform voor autoliefhebbend vrouwelijk Amerika, Kodak, Hubspot en de onvolprezen “Cool Beans Group”.

Content rules mee op vakantie
Als je toch een boek aan vakliteratuur in je vakantiekoffer stopt, dan is Content Rules een goede keuze. Het is niet al te zware kost, maar toch voegt het zeker iets toe. Het is geschreven door mensen waarvan je direct merkt dat ze niet vanaf de zijlijn roepen, maar op basis van eigen ervaring hun tips met je delen. Pas na 200 pagina’s worden cases uitgebreid besproken. Dat betekent voor mij dat ze genoeg bagage hebben om het boek ook zonder cases aantrekkelijk te maken. Ik zag de cases zelf vooral als toetje en extra inspiratie. Ik vond zelf het eerste deel van het boek het beste en lekkerste om te lezen. Deel 2 is fijn als naslagwerk en deel 3 gewoon fun om eens te lezen. Overigens sluiten ze geheel onverwacht nog af met een deel 4. Deel 4 is een soort reality-check die je echt moet aanzetten tot actie in de tent! Voor wie het boek al gelezen heeft: Ik ben benieuwd wat je er van vond. Voor wie het nog niet gelezen heeft. Bestel het boek en ga aan de slag!

Interview met C.C. Chapman
Als je nog iets meer wil weten over de motivatie achter dit boek. Bekijk dan het onderstaande interview met C.C. Chapman!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!